ساخت اتوکلاو

در این مقاله قصد داریم برای شما مراحل کلی ساخت اتوکلاو ب را شرح دهیم. اتوکلاوی که از نمونه آزمایشگاهی چند میلی‌لیتر تا اتوکلاوهای صنعتی برای فرآیندهای تولید که می توانند بسیار بزرگ باشند. برخی از آنها با اندازه یک کامیون یا هواپیما قابل مقایسه هستند. منظور از ساخت اتوکلاو طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن می‌باشد. البته برای این‌که بتوان اکثر موارد را اشاره نمود باید از توضیحات کمتری استفاده کرد.

طراحی

اتوکلاو نیازمند سرمایه گذاری نسبتاً قابل توجهی است و هزینه زیادی برای کارکرد دارد. در این قسمت ملاحظات طراحی اتوکلاو بررسی خواهد شد. اتوکلاوها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. دستگاه‌های پزشکی و استریل زباله، لمینت شیشه‌ای خودرو و معماری، فرآوری لاستیک و چوب تنها تعدادی از صنایعی هستند که از اتوکلاو استفاده می‌کنند. (شکل1 نمونه‌ای از یک دستگاه اتوکلاو)

شکل1: نمونه‌ای از یک دستگاه اتوکلاو/ساخت اتوکلاو
شکل1: نمونه‌ای از یک دستگاه اتوکلاو

مخزن تحت فشار

مخازن تحت‌فشار صنعتی باید طبق کد ASME ساخته شوند. همچنین باید مطابق با استانداردهای مختلف ملی بازرسی شوند. این اطلاعات و همچنین فشار و دمای کاری و سازنده اصلی باید در لیست یک پلاک، به طور دائم به اتوکلاو چسبانده شود. خوردگی، تنش و خستگی می‌تواند به مرور زمان باعث تضعیف آن شود. تجهیزات مورد استفاده باید همیشه قبل از قرار گرفتن از نظر وضعیت بازرسی شوند سپس در محل استفاده قرار داده شوند. لولاهای درب و مکانیسم‌های قفل می‌توانند از ساییده و غیر هم‌تراز بشوند.

فشارگیری مخزن

بسته به نیاز مشتری می‌توان اتوکلاوها را با هوا یا نیتروژن تحت فشار قرار داد. نیتروژن معمولاً برای کمک به انتقال حرارت و کاهش پتانسیل آتش‌سوزی استفاده می‌شود.

انتقال حرارت

هزینه‌های انرژی در حال افزایش است و همراه با آنها هزینه گرمایش و سرمایش اتوکلاو نیز افزایش می‌یابد. این بخش یکی از موارد مهم در ساخت اتوکلاو می‌باشد. برای گرمایش، مشتری باید یکی را از برق و گاز انتخاب کند. اندازه فن و طراحی مبدل حرارتی تاثیر زیادی در هزینه گرمایش دارد.

کنترل

شیرهای کنترل فشار، حتی برای اتوکلاوهای ساده از لحاظ عملیاتی بسیار روان تر است و اجزای سیستم فشار بسیار بیشتر دوام می‌آورند. قطعات پیچیده‌تر و با کیفیت محکم‌تر نیاز به کنترل های پیچیده تری دارند. خود اتوکلاو باید توسط یک PLC با کیفیت بالا اجرا شود. (شکل2: نمونه‌ای از یک واحد کنترل برای اتوکلاو)

شکل2: نمونه‌ای از یک واحد کنترل برای اتوکلاو

ساخت

بازرسی جوش

با آماده شدن نقشه‌های ساخت اتوکلاو، واحد لجستیک مواد، تجهیزات و قطعات لازم را برای کارگاه ساخت فراهم می‌کند. چون اتوکلاو از فولاد ساخته می‌شود و بعد از فرآیندهای شکل‌دهی و برشکاری باید قطعات با جوش متصل گردند. البته بحث کنترل ابعدی قطعات قبل از جوش هم از مباحث بازرسی جوش می‌باشد. برای بازدهی جوش موارد ذیل مورد نظر است:
طبقASME اگر از %100 جوش رادیو گرافی شود. راندمان جوشS=1 می باشد.
اگر 10 % جوشها رادیو گرافی شود: S=0.85
اگر رادیو گرافی نشود: S =0.65
در این مخازن ( اتوكلاوها ) از 10 % جوشهای طولی و عرضی و 100 %،T-Joint ها را رادیوگرافی خواهیم كرد . بنابراین راندمان جوش خودمان با ضریب اطمینان كافی برابر S=0.85 خواهد بود.
پس از انجام بازرسی جوش مشتری گواهی بازرسی(تست جوش) را از سازنده دیافت خواهد کرد.

تست هیدرواستاتیک

پس از مونتاژ اولیه مرحله بعدی در ساخت اتوکلاو انجام تست هیدرواستاتیک است. تست هیدرواستاتیک روشی است که در آن مخازن تحت‌فشار مانند سیلندرهای گاز، دیگهای بخار و … می‌توانند از نظر استحکام و نشتی آزمایش شوند. این آزمایش شامل پرکردن ظرف یا سیستم لوله با یک مایع معمولاً آب است. ممکن است برای کمک به تشخیص نشت بصری و تحت فشار قرار دادن ظرف تا فشار آزمایش مشخص شده رنگ شود. تاب آوری فشار را می‌توان با بستن شیر تغذیه و مشاهده افت فشار آزمایش کرد. اگر آب حاوی ماده رنگی باشد، محل نشتی را می‌توان به راحتی تشخیص داد. استحکام معمولاً با اندازه گیری تغییر شکل دائمی ظرف آزمایش می‌شود. آزمایش هیدرواستاتیک رایج ترین روشی است که برای آزمایش لوله ها و مخازن تحت فشار استفاده می شود. پس از این مرحله از ساخت اتوکلاو که در حضور بازرس انجام می‌گیرد گواهی تست هیدرواستاتیک به مشتری داده می‌شود

نصب و راه‌اندازی

در مراحل پایانی ساخت اتوکلاو در کارخانه سازنده( مقارن با تست اولیه) دستورالعمل محل نصب اتوکلاو برای خریدار فرستاده می‌شود. در این دستورالعمل الزاماتی که برای نصب اتوکلاو در محل مورد نظر مشتری نیاز است تشریح داده می‌شود. پس از تایید تست اولیه، اتوکلاو و ملزومات آن (سیستم‌های تامین فشار، تابلو برق کنترل، سیستم خنک‌کننده و …) به محل خریدار ارسال می‌شوند. تست نهایی پس از اسمبل کردن و نصب کامل تجهیزات در حضور نمایندگان سازنده و خریدار انجام می‌گیرد. با تایید طرفین تجهیزات تحویل نهایی می‌شوند. در این مرحله سازنده اصول کاربری تجهیزات را به کارشناسانی که از سوی خریدار معرفی شده‌اند آموزش می‌دهد. لازم به ذکر است برگه خدمات پس ‌از فروش و دستورالعمل تعمیر و نگهداری اتوکلاو پس از آموزش، تسلیم خریدار می‌گردد.

*برای مشاوره و درخواست خرید محصول لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

منابع

1) Everything About Autoclaves

2) Autoclave Design Considerations

3) http://arvinbokhar.com/محصولات/اتوکلاو/

4) https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_test

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن