اتوکلاو

عواملی که باعث افزایش یا کاهش طول عمر اتوکلاو های صنعتی و آزمایشگاهی میشوند

اتوکلاوها دستگاه هایی هستند که از حرارت و فشار به عنوان عاملی برای تغییر خواص فیزیکی اجسام استفاده می کنند و اولین بار در سال 1879 اختراع شدند. اکنون روزانه میلیون ها شرکت در سراسر جهان از آنها استفاده می کنند – 95٪ از بازار اتوکلاو را اتوکلاو های استریل کننده پزشکی رومیزی تشکیل می دهند. با توجه به قیمت خرید اتوکلاو،  حیاتی ترین بخش ابزارهای استریل کردن محصولات مورد استفاده در صنعت مراقبت های بهداشتی را انجام می دهند. بدون تجهیزات استریلیزاسیون، ابزار استریل نخواهید داشت.

تعدادی روش اتوکلاو کردن وجود دارد که در صنعت و یا پزشکی از آن استفاده می شود که رایج ترین آنها بخار است. روش‌های دیگر عبارتند از گاز پراکسید هیدروژن، پلاسما، گاز اتیلن اکسید، اسید پراستیک، حرارت خشک، بخار شیمیایی که برای کاربردهای مختلف، بسته به چگالی محصول استفاده می‌شود. اتوکلاو در همه اندازه ها تولید میشود، از مدل های رومیزی کوچک گرفته تا واحدهای رومیزی. چند روش مختلف برای تمیز کردن اتوکلاو وجود دارد و مزایا و معایب روش های مختلف چیست؟

نگهداری صحیح از اتوکلاو

نگهداری صحیح از اتوکلاو این مزایا را دارد:

  • طول عمر اتوکلاو را افزایش میدهد
  • در هزینه های شما صرفه جویی می شود
  • از نیاز به تعویض قطعات جلوگیری میکند
  • و مهمتر از همه، مطمئن می شوید که اتوکلاو کارش را به درستی انجام میدهد

تمیز کردن اتوکلاو و اهمیت آن

تمیز کردن اتوکلاو به دو روش انجام میشود.

  1. استفاده از محلول مایع یا پودر تمیز کننده
    این روش برای شستشوی اتوکلاو های رومیزی و استریلیزاسیون هست و برای اتوکلاو های صنعتی کاربردی ندارد.
  2. مواد شوینده صنعتی قلیایی
    مواد مخصوص بدون کف جهت حذف رسوبات روغنی و خورنده به جا مانده در قسمت داخلی مخزن اتوکلاو های صنعتی.

اگر اتوکلاو به درستی تمیز نشود، قطعات اصلی آن آسیب می بیند و اتوکلاوکردن به درستی انجام نخواهد شد. این می تواند به هشدارهای خطای دستگاه و آلارم منجر شود مثل گرفتگی دریچه ها که باعث اختلال در عملکرد و نشتی می شود. قطعات خاص اتوکلاو که تحت تأثیر عدم تمیز کردن قرار می گیرند شامل دریچه های خروجی، دریچه های هواکش و واشرها هستند. در حالی که قطعات اصلی را می توان تعویض کرد، سهل انگاری طولانی مدت عملکرد اتوکلاو صنعتی شما را کاهش می دهد و نیاز به تعمیرات توسط تکنسین های خارجی دارد که در صورت عدم وجود ابزار استریل شده برای کار، می تواند دفتر شما را متوقف کند.

اتوکلاو چند وقت یکبار باید سرویس شود؟

اتوکلاوها، خصوصا اتوکلاو های بخار باید هر 25 تا 30 سیکل با یکی از روش های مذکور تمیز شوند. برای اتوکلاوهایی که اغلب استفاده نمی شوند، توصیه می کنیم هر 30 روز یک بار آنها را تمیز کنید تا حداکثر کارایی را حفظ کنید. اتوکلاو کاست باید با دفعات بیشتری تا یک بار در هفته تمیز شود. مثل همیشه، به دفترچه راهنمای اپراتور سازنده مراجعه کنید.

مراکز پزشکی و صنعتی به بهبود گردش کار، کارایی و بهره‌وری دستگاه اتوکلا نیاز دارند. با هدف نهایی آسان‌تر کردن پردازش مجدد ابزار کاملاً استریل با اثبات قابل تأیید. یک مرکز استریلیزاسیون کل فرآیند “تمیز تا استریل” را با تمام محصولات ضروری از جمله تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در مراحل مختلف در دسترس نگه می‌دارد. مراکز عقیم سازی از چپ به راست جریان دارند: ابزارهای کثیف و زباله های خطرناک زیستی در سمت چپ، تمیز کردن ابزار در مرکز، و محل استریل کردن ابزار و ذخیره سازی در سمت راست قرار دارند.

تعمیر اتوکلاو

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه عمر اتوکلاو را افزایش می دهد و اطمینان می دهد که تجهیزات به درستی اتوکلاو می شوند. قوانین، برخی از صنایع را ملزم به دریافت گواهی بازرسی تعمیر و نگهداری اتوکلاو میکند. تعمیر و نگهداری اتوکلاو از فعالیت تجاری شما محافظت می کند و تضمین می کند که شما با آن مطابقت دارید.

اکثر سازندگان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را توصیه می کنند و همیشه بهترین کار این است که دفترچه راهنمای اپراتور خود را برای دفعات و جزئیات مواردی که باید تمیز شوند بررسی کنید. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سالانه توسط تکنسین سرویس ممکن است کافی باشد، اما دستگاه های استریل کننده که چندین چرخه در روز را اجرا می کنند ممکن است به یک سرویس دوسالانه نیاز داشته باشند. ما ارزش تعمیر و نگهداری را در طول سالیان آموخته‌ایم و همیشه توصیه می‌کنیم که تکنسین‌های معتبر این عملکرد حیاتی را انجام دهند.

بازرسی مکانیکی اتوکلاو

در شرکت پترو صنعت تاراز، تکنسین‌های خبره ما خدمات تمیزکاری و اعتبارسنجی کامل را انجام می‌دهند، تمام فیلترها، حسگرها، مهر و موم‌ها و شیرها را تمیز و بررسی می‌کنند، قطعات فرسوده را تعویض می‌کنند، کالیبراسیون را آزمایش و تأیید می‌کنند و یک بازرسی مکانیکی 10 نقطه‌ای را انجام می‌دهند. ما همیشه یک برچسب گواهی بر روی اتوکلاو با تاریخ بازرسی و سوابق انطباق را توسط شرکت معتبر ثالث صادر می کنیم.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن