مخزن کروی فولادی

ساخت مخازن پالایشگاهی

مخزن ذخیره نفت یک مخزن ذخیره سازی روی زمین است که از فلز ساخته شده است. این برای ذخیره طیف وسیعی از مایعات صنعتی و نفت خام، به ویژه نوع خام طراحی شده است. یکی از استانداردهای متعددی که برای این نوع تانک ها اعمال می شود API 653 است. طبق گفته سازندگان پیشرو مخازن صنعتی، این استاندارد دستورالعمل هایی را در مورد بازرسی ساخت، تغییر، تعمیر و بازسازی تمام مخازن فولادی روی زمین مورد استفاده در صنایع ارائه می دهد. در این وبلاگ به بررسی ساخت مخازن ذخیره نفت بر اساس این دستورالعمل خواهیم پرداخت.

ساخت مخزن ذخیره نفت

به طور معمول، مخزن ذخیره نفت خام شامل یک پوسته فولادی استوانه ای با روکش باز است که مجهز به سقفی است که روی سطح نفت خام ذخیره شده شناور است و با سطح نفت خام ذخیره شده بالا و پایین می رود. شناور شامل اتصالات عرشه و سیستم مهر و موم لبه است. عرشه سقف شناور از صفحات فولادی جوش داده شده در سه نوع پان، پانتونی و دو طبقه ساخته شده است.

مخزن ذخیره نفت
مخزن ذخیره نفت

اگرچه تعداد زیادی عرشه پانسی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، روند فعلی شامل استفاده از سقف های شناور از نوع پانتونی و دوطبقه است. تولیدکنندگان در سراسر ایالات متحده نسخه های مختلفی از عرشه های شناور را عرضه می کنند که برای تأکید بر ویژگی های خاص، از جمله، اما نه محدود به، تماس با نفت خام، ظرفیت حمل بار، پایداری سقف، یا چیدمان پانتون، طراحی شده اند.

سطح نفت خام توسط عرشه شناور پوشیده شده است، به جز در فضای حلقوی کوچک بین عرشه و پوسته. عرشه ممکن است با نفت خام تماس پیدا کند یا مستقیماً بالای پانتون ها شناور شود. مخازن ذخیره نفت خام نیز مجهز به سیستم آب بندی لبه ای هستند که به محیط سقف متصل است. سیستم مهر و موم لبه با پایین آمدن و بالا بردن سقف به دیواره مخزن می لغزد.

عرشه شناور همچنین مجهز به اتصالاتی است که به عرشه نفوذ کرده و عملکردهای لازم را انجام می دهد. طراحی سقف شناور خارجی به گونه‌ای است که تلفات تبخیر ناشی از سیستم آب‌بند لبه، اتصالات عرشه و هرگونه مایع در معرض دید دیواره‌های مخزن را کاهش می‌دهد. مخازن نفت خام کم فشار عمودی از یک قاب فولادی متعارف و یک سقف پانل با پوشش های کروی تشکیل شده اند. ظرفیت این مخازن ذخیره نفت معمولاً بین 100 تا 5000 مکعب متغیر است.

آنها می توانند نفت و فرآورده های نفتی را با چگالی 0.9-1.0 تن در متر مربع و فشار داخلی 27 کیلونیوتون بر متر مربع (KN/m 2 ) در فضای گاز ذخیره کنند. با این حال، مخازن با پوشش کروی حجم بیشتری دارند (تا 50000 متر مکعب) و به راحتی می توانند فرآورده های نفتی با چگالی تا 0.9 تن در متر مکعب را ذخیره کنند. مخازن استوانه ای عمودی که توانایی تحمل 27-93 KN/m 2  را در فضای داخلی گاز دارند از جمله مخازن فشار بالا هستند. به گفته کارشناسان، این مخازن برای نگهداری فرآورده های نفتی سفید مناسب هستند.

مخازن ذخیره سازی روی زمین برای ذخیره نفت از بتن مسلح با ظرفیت 500-30000 مترمکعب ساخته می شوند. آنها به شکل استوانه ای یا مستطیلی، با دیوارها و پوشش های پیش ساخته، یا از نوع ترانشه هستند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن