مخزن تحت فشار افقی

ساخت مخازن فولادی و صنعتی

ساخت مخازن صنعتی یکی از تخصص های کلیدی و راهبردی کشورمان میباشد که شرکت مخزن سازی پترو صنعت یکی از مراکز دانش بنیان و پیشرو در این زمینه میباشد. مخازن ذخیره سازی صنعتی ظروف مخصوصی هستند که برای نگهداری گازها و مایعات فشرده استفاده می شوند. برای ساخت مخازن تحت فشار جهت ذخیره سازی از موادی استفاده میشود که قادر به برآوردن نیازهای موجود با ذخیره سازی مایعات و گازهای مختلف هستند.

بیشتر بخوانید: طراحی مخازن تحت فشار

متداول ترین مواد مورد استفاده برای ساخت مخازن ذخیره سازی بتن و فولاد است. با این حال، محبوبیت پلی اتیلن، ترموپلاستیک، و پلاستیک تقویت شده با شیشه (فایبرگلاس) نیز در حال افزایش است.

مخزن تحت فشار عمودی
مخزن تحت فشار عمودی

این مواد مقاومت شیمیایی بالاتر و هزینه ساخت کمتری دارند، به ویژه برای نگهداری مواد شیمیایی خاص. در اینجا به طور خلاصه در مورد مخازن ذخیره سازی صنعتی ساخته شده از فولاد، بتن و فایبرگلاس صحبت می کنیم.

مخازن ذخیره سازی صنعتی فولادی

مخازن ذخیره سازی فولادی به دلیل دوام و اثربخشی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این ویژگی ها، مخازن فولادی کاربردهای گسترده ای در موسسات صنعتی، تجاری و مسکونی دارند. مخازن ذخیره سازی فولادی را می توان برای ذخیره مایعات مختلف از جمله سوخت دیزل، نفت، کلر، روغن روان کننده، مواد شیمیایی، فاضلاب، آب آشامیدنی و آب باران استفاده کرد.

مزایای مخازن ذخیره سازی فولادی عبارتند از:

  • مخازن ذخیره سازی فولادی نسبت به مخازن ساخته شده از مواد دیگر مقرون به صرفه تری هستند.
  • مخازن ساخته شده از فولاد ضد زنگ در برابر اشعه ماوراء بنفش، آتش، زنگ زدگی مقاوم بوده و حتی بدون رنگ آمیزی نیز ماندگاری خوبی دارند.
  • فولاد تطبیق پذیری بالایی دارد. دوام و مقاومت آن در برابر خوردگی آن را برای طیف وسیعی از کاربردهای ذخیره سازی مانند مخازن فولادی مناسب می کند.

مخازن ذخیره سازی صنعتی بتنی

مخازن ذخیره سازی بتنی به طور گسترده در صنعت فاضلاب و آب استفاده می شود. مخازن ذخیره آب بتنی قدیمی ترین مخازن را در بین انواع مخازن آب تشکیل می دهند. آنها طول عمر خوبی دارند و قوی هستند. آنها به اشکال مختلف مانند دایره، مستطیل و غیره هستند. مخازن آب بتنی از بتن سیمانی یا سیمانی تقویت شده ساخته می شوند.

مزایای مخازن آب بتنی عبارتند از:

  • مخازن آب بتنی دوام بالاتری نسبت به مخازن آب پلاستیکی دارند.
  • اگر به خوبی نگهداری شوند، طول عمر خوبی دارند.
  • آنها آب را در مقایسه با مخازن پلاستیکی آب تمیز و سرد نگه می دارند.
  • آنها را می توان راحت تر از مخازن آب پلاستیکی تمیز کرد.

کاربردهای مخازن ذخیره بتن عبارتند از:

  • صنعت فاضلاب
  • جمع آوری آب کثیف
  • برداشت آب باران
  • مخزن آب

مخازن ذخیره سازی صنعتی فایبرگلاس

مخازن ذخیره فایبرگلاس می توانند تا حدود 300 تن ظرفیت داشته باشند. آنها یکی از محبوب ترین رسانه ها برای ذخیره سازی زیرزمینی و همچنین روی زمین تعدادی از مواد – از مواد شیمیایی صنعتی گرفته تا آب و سوخت و سایر مایعات هستند. ویژگی قابل توجه مخازن فایبرگلاس این است که می توانند هم در برابر خوردگی خارجی و هم در برابر خوردگی داخلی مقاومت کنند.

مزایای مخازن ذخیره سازی فایبرگلاس عبارتند از:

  • مخازن فایبر گلاس نسبت به مخازن بتنی انتخاب مقرون به صرفه تری هستند، به خصوص برای سیستم های با ظرفیت بالا تا متوسط.
  • مخازن فایبر گلاس دوام و سفتی فوق العاده ای دارند. در مقایسه با سایر مواد، فایبرگلاس مزایای متعددی دارد، از جمله اینکه هیچ گونه ضعف ساختاری ندارد، تحت هیچ گونه خوردگی خارجی یا داخلی قرار نمی گیرد و در طول زمان دچار خرابی نمی شود.
  • مخازن فایبرگلاس به دلیل ماهیت غیرقابل نفوذ و تک بدنه خود نیازی به پوشش ضد آب یا برنامه نگهداری ندارند.
  • مخازن فایبرگلاس بسیار سبک تر از مخازن بتنی قابل مقایسه هستند. این سبکی جابجایی، نصب و حمل و نقل را ساده می کند.
  • مخازن فایبرگلاس در مقایسه با مخازن بتنی فروش بیشتری دارند.

هر ماده ای که برای ساخت مخازن ذخیره سازی صنعتی استفاده می شود دارای مجموعه ای منحصر به فرد از محاسن و معایب خود است. ابتدا نیازهای ذخیره سازی خود را تعیین کنید تا تصمیم بگیرید کدام ماده برای مخازن ذخیره سازی شما مناسب است.

ساخت مخازن ذخیره سازی با فولاد ضد زنگ

اندازه بازار جهانی فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل در سال 2019 111.4 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و پیش بینی می شود که شاهد CAGR 6.3 درصدی از نظر درآمد از سال 2020 تا 2027 باشد. یکی از کاربردهای آن برای ساخت مخازن است. مخازن استنلس استیل در صنایع متعددی از جمله تولید، ساخت و ساز، داروسازی و غیره استفاده می شود.

کاربرد این مخزن در صنعت به صنعت و همچنین نوع استفاده متفاوت است. با این حال، انواعی که در آنها موجود است و اقداماتی که برای ساخت آنها باید دنبال شود یکسان است. بخوان تا بیشتر بدانی!

مخازن ذخیره سازی ضد زنگ در انواع مختلف موجود است. تغییرات اصلی آن شامل موارد زیر است.

مخزن فولادی مستطیلی

مخازن فولادی مستطیلی از صفحات فولادی تشکیل شده اند. عرض این صفحات فولادی بسته به کاربرد و موادی که برای حمل استفاده می شود می تواند بین 1.20 تا 1.30 متر باشد. ضخامت هر یک از این صفحات نباید کمتر از 6 میلی متر باشد تا محکم و بادوام باشد. اینها رایج ترین انواع مخازن مورد استفاده هستند.    

مخزن فولادی مدور

مخزن فولادی ضد زنگ که از بیرون مرتفع است و دایره ای است به یک مخزن فولادی مدور مرتفع معروف است. این نوع مخزن عمدتاً برای ذخیره گالن های بزرگ مایعات در صورت نیاز و در صنایع مختلف استفاده می شود.

مخزن فولادی فشرده

مخزن فولادی فشرده نوعی مخزن است که بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می شود. نصب، برچیدن و همچنین نصب مجدد آن بسیار آسان است. در کنار آن، امکان سنجی ارائه شده در حین حمل و نقل یکی از مزایای اصلی آن است. 

نکاتی برای ساخت مخازن فولادی ضد زنگ

فرآیند نصب مخزن فولادی بسیار مشکل است. قوانین زیادی وجود دارد که باید رعایت شود. اما، برخی از پیش نیازها باید به طور کامل رعایت شود. فهرست این قوانین عبارتند از:

مخازن استنلس استیل یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در انواع صنایع می باشد. از این رو، اطمینان در مورد ایمن بودن استفاده از آن بسیار مهم است. در کنار آن، دقت کاربرد آن نیز باید در هنگام ساخت آن بررسی شود. این مخازن به منظور پشتیبانی هستند، بنابراین سهولت استفاده از آن یک منطقه مهم برای بررسی است.

زمان مورد نیاز برای ساخت مخازن فولادی

مخازن استنلس استیل تجهیزاتی هستند که سرمایه گذاری بادوام شرکت ها محسوب می شوند. از این رو، هنگامی که این مخازن ساخته می شوند، عجله نکردن در کل فرآیند ضروری است. دادن زمان لازم برای ساخت به آن مهم است زیرا امنیت آن بستگی به نحوه ساخت آن دارد.   

مخزن تحت فشار نفت خام
مخزن تحت فشار نفت خام
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن