راکتور آزمایشگاهی

ساخت انواع راکتورهای شیمیایی و پالایشگاهی در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی

راکتورها نقش مهمی در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی دارند. به همین دلیل است که شما به راکتور ایمن، قابل اعتماد، با کیفیت بالا و سازگار نیاز دارید. این راهنما شما را از هر جنبه ای که باید در مورد راکتورهای بدانید، راهنمایی می کند.

راکتورهای شیمیایی و پالایشگاهی

قیمت انواع راکتور

راکتور چیست؟

راکتورها انواعی از حجم های محصور هستند که در آن واکنش های متفاوتی انجام می شود. شما همچنین می توانید آن را به عنوان یک ظرف فرآیند برای انجام واکنش های مختلف و همچنین تجزیه و تحلیل فرآیند شناسایی کنید. سه نوع اصلی از راکتوروجود دارد که بسته به نیازهای کاربردی خود می توانید از بین آنها انتخاب کنید. در اینجا سه نوع رآکتور است که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

بسته به نیازهای کاربردی خود می توانید از راکتورهای متوالی یا راکتورهای مخزن  میکسر مداوم استفاده کنید. در اینجا مقایسه ای وجود دارد که بر انتخاب های شما بین این دو متمایز و تأثیر می گذارد. ابتدا باید توجه داشته باشید که می توانید از هر دو راکتور مخزن  میکسر ناپیوسته و پیوسته برای واکنش های استفاده کنید.

کارگاه راکتور سازی
کارگاه راکتور سازی

با وجود این شباهت، راکتورهای متوالی پیوسته ساده ترین نوع راکتورها در بین دو نوع راکتور هستند. به محض بارگیری مواد در راکتور پیوسته، فرآیند با توجه به زمان پیش می رود. معمولاً راکتورهای پیوسته شما به اندازه ای ثابت نمی مانند و باید مشخصات واکنش را کنترل کنید. معمولاً با پورت های حسگر و همچنین دریچه های خروجی و ورودی مواد برای نظارت آسان ارائه می شود. از طرف دیگر، راکتورهای مخزن میکسر مداوم انواع مختلف واکنش دهنده ها را با استفاده از پروانه مخلوط می کنند و در عین حال پساب راکتور را خارج می کنند.

تست راکتور پایلوت آزمایشگاهی ساخته شده در شرکت پترو صنعت تاراز

متوجه خواهید شد که کل فرآیند معمولاً یک واکنش مستمر مناسب و استاندارد را در تمام طول انجام می دهد. حالت ثابتی را حفظ می کند که در آن جرم جریان در راکتورها باید با جرمی که در خارج جریان دارد برابر باشد. با کارکردن راکتورهای مخزن  میکسر مداوم به صورت سری، سود بیشتری خواهید برد که سرعت واکنش را افزایش می دهد.

تفاوت بین راکتور جریان لوله ای و راکتور نیمه متوالی چیست؟

به غیر از دو راکتور بالا، می توانید راکتور لوله ای یا راکتورهای نیمه متوالی را نیز انتخاب کنید. در اینجا مقایسه ای بین دو نوع راکتور وجود دارد. شما همچنین می توانید راکتورهای جریان لوله ای را به عنوان راکتور لوله ای یا راکتور لوله ای پیوسته شناسایی کنید. این نوع از راکتورهای معمولاً در جایی که عناصر با سیالات بالادست یا پایین دست مخلوط نمی شوند، اختلاط محوری را فرض نمی کنند. در این صورت، معرف را در مکان خاصی غیر از ورودی راکتور پلاگ فلو معرفی خواهید کرد. همچنین درصد بسیار بالایی از تکمیل واکنش در یک دوره زمانی خاص در مقایسه با سایر راکتورهای دارد.

راکتورهای نیمه متوالی ورودی های متوالی و پیوسته و همچنین خروجی ها را ترکیب می کند. در این حالت، راکتور اول را به راکتور اضافه می‌کنید و با ادامه فرآیند، راکتور دوم را به آرامی اضافه می‌کنید. این فرآیند به حذف یا جلوگیری از واکنش های جانبی کمک می کند زیرا محصول نهایی را به طور مداوم از بین می برد.

راکتورهای کاتالیزوری چیست؟

راکتورهای کاتالیزوری انواع خاصی از راکتورهای پیوسته هستند که به فرآیند و تجزیه و تحلیل پیچیده نیاز دارند. مقدار کاتالیزور اضافه شده به واکنش یا در تماس با واکنش دهنده ها با واکنش های کاتالیزوری نسبت مستقیم دارد. جدای از آن، شما باید غلظت مناسبی از تمام واکنش دهنده ها را حفظ کنید زیرا بر نتیجه کل فرآیند تأثیر می گذارد. همچنین واکنش های کاتالیزوری را به صورت گام به گام با واسطه های خاصی که از نظر به واسطه ها متصل شده اند انجام می دهد.

چند نوع راکتور پیوسته وجود دارد؟

شما می توانید از بین انواع متعدد راکتورهای پیوسته موجود در اختیار خود انتخاب کنید. یادآوری این نکته مهم است که انواع متعدد راکتورهای اصول کار متفاوتی دارند. در اینجا تعدادی از راکتورهای پیوسته که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، آورده شده است.

راکتورهای لوله ای

این نوع راکتور پیوسته اجازه می دهد تا سیالات را با سرعت بسیار بالایی در مقایسه با سایرین جریان دهند. از آنجایی که تمام واکنش‌دهنده‌ها با سرعت قابل‌توجهی در داخل لوله جریان می‌یابند، واکنش‌های رخ می‌دهند و در نتیجه به محصولات تبدیل می‌شوند. همچنین مناسب ترین نوع راکتور پیوسته است که از احتمال اختلاط مجدد جلوگیری می کند. بازده کلی را افزایش می دهد و در عین حال احتمال هرگونه واکنش جانبی را که بر واکنش های تأثیر می گذارد کاهش می دهد.

راکتورهای بستر ثابت

این نوع از راکتورهای پیوسته دارای بستر ثابتی از راکتورها یا گلوله‌هایی است که سیالات به طور مداوم در آنها جریان دارند. شما می توانید از راکتورهای بستر ثابت در کاربردهای مختلفی مانند ساخت اسید سولفوریک و آمونیاک استفاده کنید.

راکتور بستر ثابت
شرکت پتروصنعت تاراز، طراح و سازنده انواع رآکتورهای آزمایشگاهی و صنعتی

راکتورهای بستر سیال یا مایع

این نوع راکتور بستر سیال از ذرات کاتالیزوری بسیار ریز تشکیل شده است که بر روی صفحات توزیع کننده نشسته اند. این اجازه می دهد تا واکنش دهنده های گازی از طریق ذرات کاتالیزور روی صفحه توزیع کننده جریان پیدا کنند که منجر به یک واکنش می شود. سطحی را که با واکنش دهنده ها در تماس است افزایش می دهد و در نتیجه منجر به یک واکنش کامل می شود.

راکتور بستر سیال (مایع)
شرکت پتروصنعت تاراز، طراح و سازنده انواع راکتورهای صنعتی و آزمایشگاهی

راکتورهای پیوسته میکسر دار

در حالت راکتورهای میکسردار، راکتور یک پروانه همزن دارد که به مخلوط کردن معرف ها با سرعت خاصی کمک می کند. سرعت جریان واکنش دهنده ها به راکتور برابر با سرعت خروج محصول نهایی از رآکتورهای است. به این معنی که ترکیبی که از راکتور خارج می شود با ترکیب درون مخزن راکتور برابر است.

آینده مخازن واکنش با چشم انداز ساخت راکتورهای کوچکتر از اندازه فعلی روشن است. شما باید انتظار داشته باشید که تمام راکتورهای به اندازه دسکتاپ کامپیوتر شما باشند که به عنوان میکرو راکتور شناخته می شوند. این هزینه سرمایه ای را که برای خرید رآکتورهای سرمایه گذاری می کنید کاهش می دهد. جدای از آن، مقدار مواد مورد استفاده برای واکنش های خاص را کاهش می دهد.

فرمانتور بیوراکتور
فرمانتور بیوراکتور

شما از راکتورهای استفاده خواهید کرد که نه تنها ارزان هستند بلکه برای شما بسیار ایمن هستند. علاوه بر این، کنترل بهتر و پیشرفته تری روی سیستم و پارامترهای خواهید داشت. به عنوان مثال، شما قادر خواهید بود دماها را با سهولت بیشتری برای انتقال حرارت کارآمدتر ثابت نگه دارید.

وظیفه مبدل حرارتی در راکتورهای پیوسته چیست؟

شما از مبدل های حرارتی برای کنترل دماهای لازم برای واکنش های مختلف استفاده خواهید کرد. این گرمای لازم را که واکنش شما برای افزایش گرمای کلی واکنش نیاز دارند، فراهم می کند. یکی از رایج ترین مبدل های حرارتی که می توانید از آن استفاده کنید مبدل حرارتی پوسته و لوله است. این نوع مبدل حرارتی اجازه می دهد تا گرما از کل لوله و همچنین اطراف پوسته جریان یابد. سرعت انتقال حرارت بین واکنش های مختلف اغلب متناسب با موارد زیر است:

  • تفاوت دما بین گازهای ورودی و گازهای داغ
  • سطح لوله ها

طبقه بندی انواع مختلف راکتور

برای طبقه بندی راکتورهای به متغیرهای راکتورهای بستگی دارید. در اینجا طرح های طبقه بندی اصلی وجود دارد که می توانید برای طبقه بندی مناسب راکتورهای از آنها استفاده کنید. شما می توانید راکتورهای را با توجه به نوع عملیات طبقه بندی کنید که روش اصلی طبقه بندی مناسب است. در اینجا انواع مختلفی از راکتورهای از جمله:

  • راکتورهای پیوسته
  • راکتورهای نیمه پیوسته
  • راکتورهای جریان پیوسته با دسته فرعی مانند راکتورهای لوله ای و راکتورهای مخزنی میکسردار پیوسته.

همچنین می توانید راکتورهای را بر اساس تعداد فازهای راکتورهای طبقه بندی کنید. در اینجا انواع اصلی راکتورهای با توجه به طبقه بندی تعداد فازها آورده شده است.

  • راکتورهای همگن، این نوع راکتور فقط یک فاز در کل راکتور دارد.
  • راکتورهای ناهمگن، این نوع راکتور دارای بیش از یک فاز با نمونه های مختلف هستند.

همچنین می توانید راکتورهای را بر اساس نوع واکنش ها طبقه بندی کنید. هرا طبقه بندی اصلی راکتورهای بر اساس نوع واکنش است.

  • طبقه بندی واکنش کاتالیزوری، این نوع واکنش باید یک کاتالیزور داشته باشد تا شرایط عالی برای نتایج عالی به دست آید.
  • طبقه بندی واکنش های غیر کاتالیستی، در این واکنش برای ایجاد بهترین شرایط برای نتایج عالی نیازی به کاتالیزور ناهمگن یا همگن نخواهید داشت.
  • طبقه بندی واکنش اتوکاتالیستی، این یک طرح واکنش است که شامل استفاده از یک محصول خاص برای افزایش سرعت کلی واکنش است.
  • طبقه بندی واکنش های بیولوژیکی، در این مورد، راکتورهای را بر اساس واکنش سلول‌های زنده مورد نیاز برای طرح‌های واکنش مناسب طبقه‌بندی خواهید کرد.
  • طبقه بندی واکنش پلیمریزاسیون، این نوع طبقه بندی شامل استفاده از زنجیره های مولکولی است که می توانند در محلول یا در حالت جامد باشند.

این شامل ترکیبی از تمام طبقه بندی های فوق است که می توانید برای توصیف راکتورهای استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید راکتورهای دسته‌ای کاتالیزوری ناهمگن را در میان دیگران داشته باشید.

بهترین متریال برای ساخت راکتورهای کدامند؟

مواد مختلفی وجود دارد که می توانید در ساخت راکتور از آنها استفاده کنید. در اینجا انواع اصلی موادی که می توانید در ساخت راکتورهای پیشرفته استفاده کنید، آورده شده است.

  • مواد استیل ضد زنگ آستنیتی
  • مواد استیل ضد زنگ فوق العاده آستنیتی
  • مواد فولادی ضد زنگ دوبلکس و سوپر دوبلکس
  • آلیاژهای نیکل و مواد سوپرآلیاژی
  • مواد تیتانیوم
  • مواد روکش فلزی

کاربردهای اصلی راکتور چیست؟

شما می توانید راکتورهای را تقریباً در تمام صنایع به کار بگیرید. در اینجا به برخی از صنایع که از انواع مختلف راکتورهای استفاده می کنند اشاره می کنیم.

  • صنایع هوادهی و اکسیداسیون
  • صنایع فرآیند آنزیمی و کاتالیزوری
  • صنایع فرآیند تبلور و تغلیظ
  • صنایع رزین سازی
  • صنایع فرآیند هیدروژناسیون
  • صنایع فرآیند همگن سازی
  • کاربردهای انتقال حرارتی

راکتورهای از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که عملکردهای متفاوتی را انجام می دهند. باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از راکتورهای وجود دارد که دارای قسمت های مختلفی هستند. در اینجا قسمت های اصلی یک راکتور مخزن میکسر پیوسته آورده شده است.

قطعات و قسمت های مختلف راکتور

  • تانک، مخزن قسمت اصلی راکتور است که تمام واکنش های در آن انجام می شود. مکانی است که تمام واکنش دهنده ها در آن قرار می گیرند و با انواع دیگر واکنش دهنده ها مخلوط می شوند تا محصول نهایی تولید شود.
  • میکسر، این بخشی از راکتور مخزن  میکسر پیوسته است که وظیفه ذخیره و اختلاط همگن همه واکنش دهنده ها را بر عهده دارد.
  • مبدل حرارتی، برای ایجاد گرمای لازم برای انجام واکنش های به مبدل حرارتی وابسته خواهید بود.
  • لوله های ورودی و خروجی، شما از لوله های ورودی برای افزودن واکنش دهنده های بیشتری به مخزن استفاده خواهید کرد در حالی که لوله های خروجی محصول نهایی را آزاد می کنند.
  • سیستم کنترل، شما از سیستم کنترل برای پیکربندی، کنترل و نظارت بر تمام واکنش های درون راکتورهای استفاده خواهید کرد.

راکتورهای چگونه کار می کنند؟

از آنجایی که تعداد زیادی راکتور در صنعت وجود دارد، اصول کار اغلب متفاوت است. در این مورد، نگاهی به نحوه عملکرد راکتورهای مخزن  میکسر پیوسته خواهیم داشت.

  1. مرحله آماده سازی
    شما کل فرآیند را با آماده سازی دستگاه و تنظیم آن مطابق با مشخصات محصول آغاز خواهید کرد. جدا از آن، شما همچنین تمام واکنش دهنده هایی را که می خواهید با استفاده از راکتورهای مخزن  میکسر مداوم مخلوط کنید، آماده می کنید. به محض تکمیل فرآیند آماده سازی، تمام واکنش دهنده ها را از طریق ورودی وارد راکتور می کنید.
  2. مرحله اختلاط
    در اینجا، به محض ورود واکنش دهنده ها به مخزن راکتورهای مخزن  میکسر مداوم،  میکسر وارد عمل می شود. جدای از آن، مبدل حرارتی گرمای لازم را که فرآیند واکنش برای تکمیل واکنش نیاز دارد، فراهم می کند. این فرآیند با ثابت ماندن تمام عوامل ادامه می یابد زیرا واکنش دهنده ها مخلوط می شوند و مخلوط های همگن تشکیل می دهند. زمان قابل توجهی طول خواهد کشید که معمولاً با توجه به نوع واکنش دهنده ها متفاوت است.
  3. تخلیه کردن مخلوط همگن
    در نهایت، به دستگاه اجازه می‌دهید تا به محض اتمام فرآیند اختلاط، مخلوط همگن را آزاد کند. توجه داشته باشید که دستگاه خواصی را که در طول فرآیند ورودی و همچنین فرآیند خروجی داشته است حفظ می کند.

قبل از خرید راکتورهای به کدام مشخصات نگاه می کنید؟

متغیرهای عملیاتی خاصی وجود دارد که هنگام انتخاب راکتورهای باید به آنها توجه کنید. در اینجا متغیرهای عملیاتی اصلی هستند که شما بسیار به آنها توجه خواهید کرد.

  • مدل راکتور
    باید در نظر داشته باشید که از معتبرترین مدل های راکتورهای در صنعت استفاده کنید. در این مورد، باید با تولیدکنندگان همکار مشورت کنید که شما را به مدل های خاصی که عملکرد خوبی دارند، ارجاع می دهند.
  • زمان فرایند
    شما باید مدت زمانی را که واکنش دهنده های خاص در رآکتورهای طول می کشد، بدانید. این به خرید راکتور کاملی کمک می کند که بتواند زمان واکنش بین واکنش دهنده های مختلف را تحمل کند.
  • حجم یا ظرفیت
    اکثر راکتورهای از نظر اندازه بسیار بزرگ هستند و حجم های مختلفی از واکنش دهنده ها را در خود جای می دهند. قبل از انتخاب، مقدار واکنش دهنده هایی را که در واکنش دهنده های مخلوط می کنید، در نظر خواهید گرفت.
  • فشار و دمای مورد نیاز
    در اینجا، حداکثر و حداقل دمای مورد نیاز برنامه خود را در نظر خواهید گرفت. شما با نگاهی به نوع راکتورهای که قادر به رسیدگی به الزامات برنامه هستند، انتخاب خود را انجام خواهید داد.

چگونه کیفیت راکتورهای را آزمایش می کنید؟

در دنیای کنونی، مهم است که شما از بین بهترین راکتورهای در صنعت انتخاب کنید. در این صورت، قبل از خرید راکتورهای ، باید آزمایش‌های کیفی را روی رآکتورهای انجام دهید. در اینجا برخی از آزمایشاتی که بر روی راکتورهای انجام خواهید داد آورده شده است.

  • تست های سیستم: شما راکتورهای را بر اساس ویژگی های فیزیکی، از جمله درجه بندی مواد و اندازه در میان سایر موارد، مرتب می کنید.
  • بازرسی چشمی: شما از یک دوربین برای کمک به بازرسی خودکار جنبه های مختلف راکتورهای استفاده خواهید کرد.
  • بررسی قطعات: در این صورت با هدف پی بردن به نبود یا وجود قطعات مختلف به راکتور نگاه می کنید.

علاوه بر تست های فوق می توانید موارد زیر را نیز انجام دهید:

  • سنسور و سیستم های اندازه گیری لیزری
  • سیستم های تست فشار و نشتی
  • تست کیفیت نیرو و گشتاور
  • تست جریان و ولتاژ الکتریکی
  • سیستم های کنترل و تست دما
  • سیستم های نظارت و تست تغییرات
  • سیستم های اندازه گیری و کاوشگر

چه عواملی بر قیمت راکتور تأثیر می گذارد؟

به محض اینکه ایده خرید یک راکتور به ذهنتان می رسد، باید بودجه مناسبی داشته باشید. هنگام تعیین بودجه برای راکتورها، قیمت راکتور به عوامل خاصی مانند:

  • نوع راکتور: در اینجا، انواع مختلف راکتورهای موجود در بازار را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که آنها بسته به اصول کار راکتورهای هزینه های متفاوتی دارند.
  • کیفیت راکتور: در اینجا، هرچه کیفیت راکتورهای بالاتر باشد، هزینه بیشتری برای راکتورهای خواهید داشت.
  • ظرفیت راکتور: در این صورت، برای راکتورهای که ظرفیت یا حجم بیشتری را تحمل می کنند، هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد.

چگونه از راکتورهای برای رونق کسب و کار خود استفاده می کنید؟

شما باید شرایط بهینه را در تمام شرایط راکتور حفظ کنید. در اینجا فاکتورهای اصلی برای رونق دادن به تجارت خود با استفاده از راکتورهای وجود دارد.

  • خرید رآکتورهای با کیفیت بسیار بالا که در طول فرآیند تولید خراب نشوند
  • راکتورهای را به طور منظم برای حفظ شرایط کاری مناسب نگهداری کنید
  • پرسنل با تجربه فراوان در راه اندازی و نگهداری راکتورهای استخدام کنید.
  • در مورد نحوه عیب یابی رآکتورهای در صورت بروز ایراد آگاهی داشته باشید
  • نحوه کار راکتورهای را بدانید
  • برای شناسایی آسان، قسمت های اصلی راکتورهای را بشناسید
  • نحوه تنظیم دستگاه در شرایط کاری بهینه را بدانید

چگونه یک راکتور را نگهداری می کنید؟

شما باید راکتورهای خود را به طور منظم نگهداری کنید تا مطمئن شوید که در شرایط کاری مناسب هستند. این به افزایش طول عمر یا عمر مفید و همچنین عملکرد راکتورهای کمک می کند. شما می توانید راکتورهای را از طریق تمیز کردن مناسب سیستم نگهداری کنید تا از باقی مانده های روی دستگاه خلاص شوید. جدا از آن، برای جلوگیری از آسیب، باید تمام قطعات متحرک راکتورهای را روغن کاری کنید. همچنین باید دستگاه را به طور منظم بازرسی کنید تا قطعاتی که نیاز به تعویض دارند شناسایی کنید. در این صورت، در صورت نیاز، باید قطعات راکتورهای را جدا کرده و جایگزین کنید. داشتن یک برنامه زمانی مناسب برای نگهداری مناسب از راکتورهای مهم است. شما می توانید از یک نرم افزار پیش بینی استفاده کنید که عملکرد راکتورهای را کنترل کرده و شما را از هرگونه مشکل آگاه می کند.

مزایای استفاده از راکتور چیست؟

با استفاده از راکتورهای از مزایای زیادی برخوردار خواهید بود. در اینجا به برخی از مزایای استفاده از راکتورهای اشاره می کنیم.

  • آسان برای استفاده
    زمانی که نوبت به کنترل و راه اندازی راکتورهای می رسد، زمان آسانی خواهید داشت. دارای طراحی ساده و سیستم کنترلی است که با نیازهای کاربر سازگار است.
  • همه کاره
    همچنین می توانید طیف وسیعی از مواد را با استفاده از راکتورهای مخلوط کنید. به این معنی که می توانید از راکتورهای در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی استفاده کنید.
  • سطوح دوام بالا
    شما همچنین از رآکتورهای برای مدت طولانی استفاده خواهید کرد زیرا دوام بالایی دارند. اکثر آنها دارای موادی با مقاومت کششی بسیار بالا هستند که می توانند فشار ناشی از واکنش های را تحمل کنند.
  • کنترل صحیح متغیرها
    همچنین با کمک راکتورهای کنترل کاملی بر تمامی متغیرهای واکنش خواهید داشت. این به شما امکان می دهد فشار و دمای راکتورهای را بهتر کنترل کنید.

محدودیت های استفاده از راکتور چیست؟

متأسفانه، محدودیت های خاصی در استفاده از راکتورهای وجود دارد. در اینجا محدودیت‌های اصلی وجود دارد که هنگام استفاده از راکتورهای تجربه خواهید کرد.

  • قیمت بالای خرید
    شما مبلغ قابل توجهی را برای خرید رآکتورهای صرف خواهید کرد. همچنین برای اطمینان از نصب صحیح دستگاه، مبلغ قابل توجهی پرداخت خواهید کرد.
  • وجود مناطق مرده
    موارد خاصی وجود دارد که مناطق مرده در طول فرآیند اختلاط واکنش دهنده ها رخ می دهد. این مناطق مرده از اختلاط مناسب تمام مواد تشکیل دهنده جلوگیری می کند و در نتیجه بر عملکرد کلی تأثیر می گذارد.

هنگامی که همه چیز را در این راهنما در نظر بگیرید، خرید یک راکتور بسیار موثر آسان تر خواهد بود.

منبع

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن