کارگاه ساخت اتوکلاو صنعتی

دستگاه اتوکلاو تولید بتن سبک (AAC) چگونه کار میکند؟

دستگاه اتوکلاو در فرآیند تولید بلوک‌های سبک بتنی هبلکس (Autoclaved Aerated Concrete) نقش کلیدی دارد. این دستگاه با استفاده از فشار و حرارت، باعث تشکیل ساختار سلولی داخلی بتن و ایجاد خواص منحصر به فرد بتن AAC می‌شود. بتن هوادهی شده اتوکلاو شده ( AAC ) یک بلوک ساختمانی سبک، پیش ساخته و فوم بتن مناسب برای تولید مصالح بتنی مانند بلوک است.

کاتالوگ خط تولید بلوک های سبک بتنی AAC

بلوک بتنی AAC متشکل از ماسه کوارتز (SiO 2 با ناخالصی)، سولفات کلسیم کلسینه شده (یا گچ پاریس)، آهک (CaO)، سیمان ، آب و پودر آلومینیوم میباشد. بلوک بتنی AAC که در اواسط دهه 1920 اختراع شد، به طور همزمان هم به عنوان مصالح ساختمانی و عایق صدا و حرارت استفاده میشود. بسته به چگالی آن ، تا 80 درصد از حجم یک بلوک AAC را هوا تشکیل می دهد که می تواند بارهایی که تقریباً 50 درصد مقاومت فشاری بتن معمولی است را تحمل کند.

امروزه بتن هوادهی توسط بسیاری از شرکت ها به ویژه در اروپا و آسیا بوسیله اتوکلاو صنعتی تولید می شود. تولید بلوک بتنی AAC در اروپا به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما به دلیل تقاضای زیاد بازار مسکن و ساختمان های تجاری، این صنعت در آسیا به سرعت در حال رشد است. چین در حال حاضر با صدها کارخانه بزرگ‌ترین بازار این بلوک های بتنی در جهان است. چین، آسیای مرکزی، هند و خاورمیانه از نظر تولید و مصرف AAC در جایگاه نخست قراردارند.

مزایای استفاده از بلوک های بتنی AAC

بلوک های AAC بیش از 70 سال است که تولید می‌شود و مزایای متعددی نسبت به سایر مصالح ساختمانی سیمان دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اثرات زیست محیطی کمتر آن است.

  • بازده حرارتی بهبود یافته باعث کاهش بار گرمایش و سرمایش در ساختمان ها می شود.
  • ساختار متخلخل مقاومت بالایی در برابر آتش نشان می دهد.
  • امکان برش دقیق را فراهم می کند که تولید نخاله های ساختمانی را در حین استفاده به حداقل می رساند.
  • تأثیر زیست محیطی کمتری در تمام مراحل چرخه زندگی خود (از ترکیب مواد خام تا دفع زباله) می دهد.
  • وزن سبک باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی در حمل و نقل، هزینه های نیروی کار
  • افزایش شانس بقا در طول فعالیت های زمین لرزه ای می شود
  • بلوک های بزرگتر منجر به کار سنگ تراشی سریعتر می شود
  • هزینه پروژه را برای ساخت و سازهای بزرگ کاهش می دهد.
  • سازگار با محیط زیست: حداقل 30٪ کمتر از بتن سنتی نخاله ساختمانی تولید می کند.
  • به دلیل وزن کمتر، بلوک ها به راحتی قابل جابجایی هستند
  • مقاوم در برابر آتش: مانند بتن معمولی، AAC در برابر آتش مقاوم است.
  • تهویه عالی: این ماده بسیار مطبوع است و اجازه انتشار آب را می دهد. این امر باعث کاهش رطوبت داخل ساختمان می شود. AAC رطوبت را جذب کرده و رطوبت را آزاد می کند. این به جلوگیری از تراکم و سایر مشکلات مربوط به کپک کمک می کند.
  • غیر سمی: هیچ گاز سمی یا سایر مواد سمی در بتن هوادهی اتوکلاو شده وجود ندارد. نه جوندگان یا سایر آفات را جذب می کند و نه می تواند توسط آنها آسیب ببیند.
  • دقت: پانل ها و بلوک های ساخته شده از بتن هوادهی اتوکلاو شده به اندازه های دقیق مورد نیاز قبل از خروج از کارخانه تولید می شوند. نیاز کمتری به پیرایش در محل وجود دارد. از آنجایی که بلوک ها و پانل ها به خوبی در کنار هم قرار می گیرند، استفاده کمتری از مواد تکمیلی مانند ملات وجود دارد.
  • ماندگاری طولانی: عمر این ماده افزایش می یابد زیرا تحت تأثیر آب و هوای سخت یا تغییرات شدید آب و هوایی قرار نمی گیرد. تحت تغییرات آب و هوایی معمولی تخریب نمی شود.

معایب بلوک های بتنی AAC

  • بلوک AAC بعد از نصب ترک می خورد که می توان با کاهش مقاومت ملات و اطمینان از خشک شدن بلوک ها در حین و بعد از نصب، از ترک خوردگی جلوگیری کرد.
  • طبیعت شکننده: باید با دقت بیشتری نسبت به آجرهای سفالی کار کرد تا از شکستگی جلوگیری شود.
  • شمع های دیواری با قطر بزرگ با هزینه بیشتری نسبت به شمع های دیواری معمولی در دسترس هستند
  • الزامات و قوانین عایق بندی در قوانین ساختمانی جدیدتر کشورهای اروپای شمالی به دیوارهای بسیار ضخیم در هنگام استفاده از AAC کاملا مجزا هستند. بنابراین بسیاری از سازندگان استفاده از روش های سنتی ساختمان را انتخاب می کنند و یک لایه اضافی از عایق را در اطراف کل ساختمان نصب می کنند.
  • مانند سایر محصولات بتنی، ردپای کربن در ساخت و حمل و نقل می تواند زیاد باشد و باید در مقایسه با سایر محصولات ساختمانی در نظر گرفته شود.
  • مانند سایر تجهیزات کارخانه AAC، اتوکلاوهای AAC نیز در حین کار تحت تعمیر اتوکلاو و نگهداری منظم و بررسی قرار می گیرند. بر خلاف سایر تجهیزات کارخانه AAC، عدم نگهداری در اتوکلاوهای AAC ممکن است منجر به حوادثی شود که به راحتی قابل تعمیر یا معکوس نباشد لذا آموزش نکات ایمنی اتوکلاو باید به اپراتورهای داده شود.

تولید بلوک های بتنی با استفاده از اتوکلاو صنعتی

آخرین مرحله در تولید AAC اتوکلاو کردن بلوک های سیمانی است تا به این ترتیب بتن هوادهی شده به مقاومت نهایی خود برسد. اتوکلاو کردن در قالب های تحت فشار به مدت زمان طولانی انجام می شود. اتوکلاوها برای فشار کاری 12 بار طراحی شده اند. محفظه استاندارد آن دارای قطر 3 متر (بسته به بهترین روش بارگیری) و طول تا 40 متر نیز میرسد. این ابعاد اجازه می دهد تا شش چرخ دستی بلوک بتنی با مجموع 18 بلوک در اتاقک اتوکلاو قرار گیرد. البته ساخت اتوکلاو با ابعادی بر اساس نیازهای شما امکان پذیر است. خوشحال می شویم در این مورد به شما مشاوره دهیم. لطفا با شماره 09133753907 تماس بگیرید.

وقتی قالب ها از بلوک های بتنی جدا می شوند، جامد هستند اما همچنان نرم هستند لذا به مدت 12 ساعت در اتاقک اتوکلاو قرار می گیرد. در طول فرآیند سخت شدن با فشار بخار، زمانی که دما به 190 درجه سانتیگراد و فشار به 12 اتمسفر می رسد، ماسه کوارتز با هیدروکسید کلسیم واکنش می دهد و سیلیکات کلسیم تشکیل می دهد. سیلیکات کلسیم به AAC استحکام بالا میدهد و سایر خواص منحصر به فرد آن در بلوک بتنی ایجاد میشود. پس از فرآیند اتوکلاو کردن، بلوک های بتنی برای استفاده فوری در محل ساخت و ساز آماده هستند.

برای هر روش فرآوری بتن، فرآیند اتوکلاو کردن طبق دما و فشار استاندارد اتوکلاو در مراحل رویه ای دقیقاً تعریف شده انجام می شود اما مدت زمان معمول بین ده تا دوازده ساعت است. البته کل فرآیند در سیستم های تولید، در اتوکلاو های ساخت شرکت پترو صنعت تاراز خودکار و اتوماتیک است با این حال هر مرحله می تواند به صورت جداگانه توسط کنترل سیستم PLC تنظیم شود.

چرخه (سیکل) اتوکلاو با یک لمس که توسط سیستم کنترل مبتنی بر PLC پیشرفته ما کنترل می شود، که یک چرخه کامل را با تضمین ایمنی به شما می دهد. شما به راحتی می توانید چرخه اتوکلاو را با ارائه گرافیکی و گزارش های سفارشی ردیابی کنید. این می تواند به طور دقیق چرخه انتقال بخار و اگزوز را کنترل کند.

متدهای صرفه جویی در مصرف سوخت اتوکلاو های تولید بلوک AAC

در مقایسه با سایر فناوری های تولید بلوک AAC، مزیت تولید بتن هوادهی اتوکلاو شده نه تنها صرفه جویی در انرژی، بلکه کاهش مواد مصرفی به دلیل استفاده کارآمد از مخزن اتوکلاو است. در سیستم های ما سخت شدن لایه زیرین بلوک های بتنی نیز دیگر پیش نخواهد آمد. مزیت دیگر این است که بلوک ها با فاصله در کنار هم و یا روی هم قرار می گیرند و توسط دستگاه جداسازی بلوک ها از یکدیگر فاصله دارند. این کار از چسبیدن آنها در طول فرآیند اتوکلاو کردن جلوگیری می کند. در نتیجه پس از اتمام فرآیند اتوکلاو نیازی به استفاده از جداکننده نیست. برای اینکه بدانید اتوکلاو شما این امکانات را دارد یا ندارد در هنگام خرید اتوکلاو حتما به امکانات فنی اتوکلاو دقت کنید.

بخار مورد نیاز ورودی اتوکلاو توسط یک دیگ بخار در دیگ بخار که با گاز یا گازوئیل کار می کند تولید می شود. سخت شدن مواد در اتوکلاو مرحله اصلی فرآیند تزریق بخار است. چندین اتوکلاو معمولاً به صورت پلکانی کار می کنند. این مزیت را دارد که بخار خروجی یک اتوکلاو را می توان برای گرم کردن اتوکلاو دیگر با استفاده از کلکتور بخار استفاده کرد که باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت می شود لذا در این رابطه بهتر است با طرز کار اتوکلاو بیشتر آشنا شوید.

در برنامه ریزی بخش اتوکلاو یک کارخانه تولید بلوک های بتنی، اهمیت زیادی به بازیابی حرارت هدر رفته از اتوکلاو می دهند. این نه تنها به استفاده مداوم از بخار، بلکه استفاده از میعانات جمع آوری شده نیز مربوط می شود. با استفاده از تکنولوژی PST، میعانات تشکیل شده توسط اتوکلاو را می توان به عنوان مثال در قسمت میکسر بتن استفاده کرد. گرمای میعانات را نیز می توان با یک مبدل حرارتی برای گرم کردن ساختمان یا برای پیش گرم کردن آب تغذیه بازیابی کرد که همچنین منجر به صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت می شود.

طراحی و ساخت اتوکلاو تولید بلوک های بتنی AAC

با توجه به نسبت قطر و طول، اتوکلاوهای AAC در مقایسه با سایر صنایعی که در آنها از اتوکلاو استفاده می شود، جزو اتوکلاوهای با طول بلند محسوب می شوند. در بسیاری از پروژه های AAC استانداردترین قطر اتوکلاو 3 متر و طول استاندارد از تا 55 متر است. اتوکلاوهای AAC در مقایسه با سایر صنایعی که در آنها از اتوکلاو استفاده می شود جزء اتوکلاوهای با طول بلند محسوب می شوند. با توجه به طول اتوکلاوهای AAC باید به طراحی زین اتوکلاوها توجه ویژه ای شود. زین های با طراحی اشتباه تاثیر مستقیمی بر طول عمر و استفاده ایمن اتوکلاوهای AAC دارند.

ساخت زین ها و قرار دادن روی پایه از مهمترین جنبه های اتوکلاوهای AAC هستند. به همان اندازه که فرآیند تولید در کارخانه، از جمله شیب جریان آب متراکم مهم است، هنگام قرار دادن اتوکلاو روی فونداسیون در محل AAC، باید بررسی های لازم انجام شود. یکی از رایج ترین مسائلی که تولیدکنندگان AAC با آن مواجه هستند، عدم نگهداری و نظارت بر تخلیه آب متراکم است. جایگزینی اتوکلاوهای جدید پس از چند سال کارکرد به دلیل خوردگی بیش از حد به دلیل عدم حذف آب تغلیظ شده معمول است.

مخزن تحت فشار ساخته شده از مواد بویلر ویژه SAE 416 Gr 70، جوش داده شده و تست رادیوگرافی 100% برای اطمینان کامل از ایمنی انجام می شود. اتوکلاوها دارای شیرهای ایمنی، شیرهای حذف میعانات هستند و با بهترین مواد عایق با کیفیت عایق بندی شده اند.

نکات ایمنی و بازرسی های دوره ای اتوکلاو های تولید بلوک AAC

ایمنی اتوکلاوهای AAC با مرحله طراحی و ساخت شروع می شود. سرمایه گذاران کارخانه AAC و مالکان فعلی باید خرید اتوکلاو را از سازندگان معتبر اتوکلاو با دانش و تجربه خوب کارخانه AAC در نظر بگیرند. با توجه به اندازه و هزینه های بالای سرمایه گذاری، رفع اشتباهات انجام شده در مرحله ساخت در محل پس از مونتاژ و شروع عملیات بسیار دشوار است.

از آنجایی که بررسی های دوره ای  و کالیبراسیون اتوکلاو و نگهداری اتوکلاوهای AAC بسیار مهم است، این یک واقعیت شناخته شده است که حوادثی که منجر به تلفات جانی می شود در اتوکلاوها بدون تعمیر و نگهداری مناسب رخ داده است. همچنین شایان ذکر است که با سرمایه گذاری در اتوکلاوهایی که طبق استانداردها تولید می شوند و توسط پرسنل آموزش دیده و مجاز و آگاه از خطرات و همچنین پیروی از چرخه های تعمیر و نگهداری مکرر می توان از این حوادث به راحتی جلوگیری کرد. اپراتورها باید در کارکرد مخازن تحت فشار طبق مقررات مخازن تحت فشار آموزش ببینند.

در صورتی که درب و پوسته اتوکلاو نهایی توسط شرکت های ثالث تولید می شوند، مونتاژ درب روی مخزن اتوکلاو بسیار حیاتی است. درب باید به درستی روی ظرف نصب شده باشد و بررسی های لازم در حین ساخت انجام شود. مشتریان اتوکلاو AAC باید گواهینامه هایی از سازنده درب برای طراحی و گواهی ساخت نیاز داشته باشند که نشان دهنده انطباق با پارامترهای کاری (به عنوان مثال: فشار، دما) باشد. سازنده باید برچسب نام خود را روی در داشته باشد. درب های فاقد گواهینامه مخازن تحت فشار و برچسب نباید توسط مشتری پذیرفته شود.

درب ها باید استفاده ایمن را فراهم کنند. درب های دست دوم مورد استفاده در شرایط مختلف کارخانه و پارامترهای کاری باید قبل از نصب در ظرف جدید به دقت بررسی شوند. درب بدون ثبت شرایط کاری قبلی نباید استفاده شود. هم ترازی قطعات کشتی در طول فرآیند ساخت و جوشکاری بسیار مهم است و باید در محدوده باشد. ناهماهنگی باعث ایجاد اعوجاج در ظرف و در نتیجه اعمال نیروهای اضافی و تنش اضافی بر روی برخی از قسمت های قطعات جوش شده می شود.

جوشکاری مخزن اتوکلاو باید با استفاده از آزمایش‌های غیر مخرب (NDT) بررسی شود تا از ترک‌های احتمالی جوش در طول فرآیند جوشکاری جلوگیری شود. سرمایه گذاران اتوکلاو AAC کارشناسان فنی در مخازن تحت فشار را تعیین کنند تا در تماس نزدیک با سازنده اتوکلاو برای تأیید کیفیت کار در حال انجام باشند. طرف متخصص همچنین پل خوبی بین سرمایه گذار و سازنده اتوکلاو خواهد بود زیرا بسیاری از مشتریان متخصص فنی اتوکلاو نیستند.

مونتاژ، نصب  و راه اندازی اتوکلاو AAC

نصب و راه اندازی اتوکلاو در محل به طور ایده آل باید توسط سازنده اتوکلاو انجام شود. صافی فونداسیون، ارتفاع و تراز باید دقیقاً از پارامترهای طراحی پیروی کند. جریان آب متراکم و شیب ریل باید پس از قرار دادن اتوکلاوها بر روی فونداسیون به دقت بررسی و گزارش شود. هر زین باید مورد بررسی قرار گیرد و مطمئن شوید که زین هایی که روی نقاط تکیه گاه فونداسیون قرار ندارند مشخص شده اند. به دلیل انبساط حرارتی، فونداسیون بتنی باید فضای کافی برای حرکت غلتک های زین به جلو و عقب داشته باشد. قبل از قرار دادن لنت هایی که مانع از حرکت زین ها به چپ یا راست می شود، باید بررسی های مناسب برای تراز مستقیم پوسته اتوکلاو انجام شود.

قرار دادن لنت، جلوگیری از حرکت زین به چپ یا راست، برای اولین فشار بخار، اتوکلاو باید گام به گام (کمتر از سرعت عادی) در حضور سازنده اتوکلاو تحت فشار قرار گیرد. حرکات زین نیز باید به دقت بررسی شود، از جمله علامت گذاری پایه و تنظیمات نهایی درب سرنیزه. آزمایش فشار بخار باید حداقل سه بار قبل از قرار دادن اتوکلاو در چرخه های تولید منظم تکرار شود.

انجام تست و بازرسی در حین شروع به کار اتوکلاو AAC

هنگامی که اتوکلاو شروع به کار کرد، پرسنل باید راهنمای کاربر و دستورالعمل های سازنده و تامین کننده مهندسی کارخانه AAC را دنبال کنند. اپراتورهای آموزش دیده باید به دقت عملکرد اتوکلاوها را دنبال کرده و موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • در صورت نشتی بخار نباید از اتوکلاوها استفاده کرد.
    • مشاهداتی بر روی زین های اتوکلاو انجام شود تا از انبساط و حرکت زین ها در محدوده های مشخص شده اطمینان حاصل شود. انبساط معمولاً در طول استاندارد خواهد بود و هر گونه کاهش قابل توجه در انبساط باید مشاهده و گزارش شود. کاهش انبساط، که تأثیر مستقیمی بر طول عمر اتوکلاو دارد، ممکن است به دلیل نیروهای بالقوه ای باشد که از انبساط اتوکلاو جلوگیری می کند. بین سیکل های اتوکلاو باید بررسی مناسبی انجام شود و مشکل حل شود.
    • مکانیسم ایمنی درب سرنیزه اتوکلاو باید همیشه فعال باشد. یک اپراتور با تجربه باید سخت افزار ایمنی را بررسی کند تا مطمئن شود که به درستی کار می کند و فعال است.
    • عایق بودن اتوکلاوها نیز باید به طور مرتب بررسی شود. در صورت مشاهده هرگونه رطوبت، قطرات آب یا نشتی، ناحیه مشاهده شده از عایق اتوکلاو باید برداشته شده و به دقت بررسی شود.
    • بسیار مهم است که در داخل اتوکلاو تجمع آب وجود نداشته باشد. این باید با استفاده از نور مناسب در داخل اتوکلاو بررسی شود. در طول این معاینه، کارکنان تعمیر و نگهداری کارخانه باید نظافت بعدی را برنامه ریزی کنند. در تجربه چندین ساله آکارمک در اتوکلاو، عدم تمیز کردن منظم عامل اصلی خوردگی بیش از حد معمولاً در نواحی زیرین است.
    • جریان آب متراکم اتوکلاو و شیب ریل باید سالانه بررسی شود و همچنین ضخامت اتوکلاو در مناطق بحرانی اندازه گیری شود و NDT (تست های غیر مخرب) اعمال شود. توصیه می‌شود که یک آزمایش هیدرواستاتیک نیز برای پیش‌بینی هرگونه مشکل احتمالی در مخزن اتوکلاو در آینده انجام شود.

راهنمای خرید و قیمت اتوکلاو AAC

با توجه به نتایج اندازه گیری و آزمایش، در صورت نیاز به تعمیر یا اصلاح، این کار باید توسط سازنده اتوکلاو یا تحت نظارت سازنده انجام شود. در صورت نیاز به جوشکاری روی اتوکلاو، در مناطقی که تحت فشار قرار دارند، باید با سازنده مشورت شود و تأییدیه دریافت شود. اسناد فنی برای تایید مقامات محلی در کشور مشتری باید تهیه شود. در صورت لزوم باید گواهی مجدد انجام شود. دستورالعمل های مخازن تحت فشار کشوری که اتوکلاو در آن استفاده می شود باید به شدت رعایت شود.

اگر تعمیر و اصلاح شامل جوشکاری گسترده انجام شود، آزمایشات هیدرواستاتیک باید انجام و گزارش شود. تست هیدرواستاتیک ایده آل ترین تست است. برای شناسایی مشکلات موجود در ظرف اتوکلاو، نه تنها در زمان حال، بلکه مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده نزدیک رخ دهد. هنگامی که تعمیر یا اصلاح کامل شد، اتوکلاو باید با همان رویه‌هایی که اتوکلاوهای جدید، همانطور که در بالا توضیح داده شد، وارد عملیات شود. .

جهت استعلام قیمت اتوکلاو با واحد بازرگانی شرکت پترو صنعت تاراز به شماره 09133753907 تماس بگیرید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن