کارگاه ساخت اتوکلاو صنعتی

بررسی فنی اتوکلاو های استوک و دست دوم

تخفیف بالا بر روی یک کالا یا ارزان بودن بیش از حد آن، ممکن است بهترین تکنیک برای فروش یک جنس بی کیفیت باشد. اگر به دنبال خرید اتوکلاو هستید حتما تا الان متوجه شده اید که بازار خرید و فروش انواع اتوکلاو در ایران را از لحاظ افراد و نوع عرضه کالا میتوان به چند دسته تقسیم کرد:

  1. تولید کنندگان واقعی اتوکلاو در ایران که از صفر تا صد کار طراحی، ساخت و نصب اتوکلاو را انجام میدهند مثل شرکت پترو صنعت تاراز
  2. کارگاه هایی که فقط توان ساخت قسمت های محدودی از اتوکلاو را دارند و نصب مابقی تجهیزات روی دستگاه با خریدار است
  3. شرکت هایی که ادعا میکنند تولید کننده اتوکلاو هستند ولی در واقع واسطه هستند و دستگاه ساخت شرکتی دیگر را به اسم خود میفروشند
  4. وارد کننده ها، بازرگانی ها، واسطه ها و دلال های اتوکلاو که هیچ ضمانت، گارانتی و خدمات پس از فروشی ندارند
  5. فروشندگان اتوکلاو های دست دوم و استوک که اتوکلاو های کارکرده ضایعاتی را اورهال میکنند و میفروشند

اتوکلاو های استوک خارجی

متاسفانه اغلب اتوکلاو های استوک وارداتی موجود در بازار ایران، در واقع اتوکلاو های دست دومی هستند که سال ها در شرکت های خارجی مشغول به کار بوده اند و پس از به سر آمدن عمر مفید آنها در مزایده به عنوان ضایعات فولادی فروخته میشوند. این دستگاه ها پس از خریداری به عنوان ضایعات وارد ایران میشوند و پس از اورهال شدن و رنگ شدن به عنوان اتوکلاو استوک خارجی به فروش میرسند.

حتی دیده شده که به عنوان مثال یک اتوکلاو صنعتی به طول 12 متر به دو اتوکلاو 6 متری تقسیم شده (از وسط بریده شده) و به فروش رسیده. قیمت این اتوکلاو های از اتوکلاو های نو تولید شده در بازار بسیار کمتر است ولی هرگز کارایی یه دستگاه نو را نخواهند داشت. دلایل متعددی باعث میشود که یک اتوکلاو با این شرایط قابل استفاده نباشد از جمله:

  • تغییر شکل EED یا EPD که در اثر عوامل خارجی اتفاق می افتد و به مرور باعث تغییر موقعیت نسبی قطعات اتوکلاو نسبت به یکدیگر میشود. به عنوان مثال درب اتوکلاو پس از چند سال کار مداوم به درستی رگلاژ و آب بندی نمیشود.
  • تخریب متالوژی فولاد ناشی از سرد و گرم شدن ناگهانی دستگاه که بدون هیچ اخطار قبلی باعث ترک هایی در بدنه میشوند که قابل دیدن نیستند.
  • خوردگی ناشی از هیدروژن یا آمونیاک در اتوکلاو هایی که با این گاز ها کار میکنند امری معمول است.
  • ورق های با آلیاژ فولادی وقتی به مدت بالا در معرض دمای تا 0.4 دمای ذوب خود قرار میگیرند به مرور زمان دچار گسیختگی میشوند.
  • خستگی یا مستهلک شدن قطعات در اثر فشار بالای مخزن اتوکلاو که همزمان در معرض دمای بالا و یا رطوبت بخار هستند.
  • خوردگی ورق جداره مخزن که در اثر تماس مداوم به گاز های خورنده اتفاق می افتد.

معایب فوق قطعا در اتوکلاو هایی که عمر مفید آنها سپری شده وجود دارند زیرا این معایب ناشی از خواص فیزیکی فلز فولاد هستند و ارتباطی به کیفیت قطعات و یا شرکت سازنده آن ندارد. از لحاظ مکانیکی هر فلزی که به مدت طولانی در معرض تنش هایی مثل فشار و دمای بالا قرار بگیرد به هر حال دیر یا زود خواص اولیه خود را از دست خواهد داد.

اتوکلاو های دست دوم

ریسک خرید این دستگاه ها از ریسک خرید استوک نیز بالاتر است چرا که اتوکلاو یکی از تجهیزات حیاتی خط تولید یک کارخانه است، چه دلیلی باعث شده مالک دستگاه تصمیم به فروش بگیرد؟ یک اتوکلاو تا زمانی که عمر مفید آن به اتمام نرسیده باید در خط تولید به کار گرفته شود تا بتواند برای شرکت سود آوری و توجیه اقتصادی داشته باشد. دلایل زیر باعث میشود که اتوکلاو به عنوان دست دوم فروخته شود:

  • اتوکلاو به صورت استوک خریداری شده و نقص فنی آن بعد از مدتی مشخص شده
  • به علت سایز بیش از حد بزرگ دستگاه، مصرف انرژی اتوکلاو به قدری بالا بوده که نگهداری آن دیگر مقرون به صرفه نبوده
  • زمان سیکل اتوکلاو باعث کاهش تولید شرکت شده
  • سازنده دستگاه کم تجربه بوده و در طراحی اتوکلاو پیش بینی بروز بعضی مشکلات نشده لذا صاحب دستگاه تصمیم گرفته از شر آن خلاص شود
  • هزینه تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات دستگاه بسیار بالا بوده و نگهداری آن دیگر توجیهی برای مالک آن نداشته
شرکت پترو صنعت تاراز، طراح و سازنده انواع اتوکلاو های صنعتی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره 09133753907 تماس بگیرید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن