اتوکلاو صنایع غذایی

صنایع غذایی

صنایع غذایی یک شبکه پیچیده و جهانی از مشاغل متنوع است که بیشتر مواد غذایی مورد نیاز جمعیت جهان را تأمین می کند. اصطلاح صنایع غذایی مجموعه ای از فعالیتهای صنعتی را شامل می شود که به تولید، توزیع، پردازش، تبدیل، آماده‌سازی، نگهداری، حمل و نقل، صدور گواهینامه و بسته‌بندی مواد غذایی می پردازد. اتوکلاو صنعتی در مرحله پردازش غذا استفاده ‌می‌شود. اتوکلاو صنایع غذایی ظروف بدون منفذی هستند که برای مقاومت در برابر فشارهای زیاد و دماهای بالا ساخته شده اند و عملیات حرارتی را در دمای بالا برای مدتی انجام می دهند. معمولاً برای استریل‌کردن ظروف شیشه‌ای و فلزی، به طور کلی در تولید غذا در صنایع غذایی استفاده می شود.

علاوه بر این ، قوانین فعلی در مورد سلامت، تولیدکنندگان را ملزم می‌کند که از این اتوکلاوها در پاستوریزاسیون و استریل‌کردن غذاهای بسته‌بندی استفاده کنند. بنابراین، استفاده از اتوکلاو به حفظ مطلوب غذا کمک می کند، در حالی که باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر را از بین می‌برد. در شکل1 انواع قوطی که می‌توان در اتوکلاو صنایع غذایی استریل کرد. نشان داده شده است.

شکل1: انواع قوطی که در اتوکلاو صنایع غذایی استریل می‌شوند.
شکل1: انواع قوطی که در اتوکلاو صنایع غذایی استریل می‌شوند.

معیارهای ایمنی در مواد غذایی

سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، ماهی و محصولات لبنی می‌توانند توسط باکتری‌های مختلف آلوده شوند. در صورت عدم انجام کامل فرآیند کنسرو، ممکن است سموم ایجاد کند که گاهی حتی منجر به مرگ مصرف‌کننده شوند. سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) معیارهای ایمنی غذا را بر اساس توصیه های علمی معتبر بین المللی از Codex Alimentarius ایجاد کرده است. معیارهای ایمنی مواد غذایی شرایط لازم برای ایجاد باکتری های موجود در غذا مانند سالمونلا ، لیستریا مونوسیتوژنز و غیره را غیر فعال می‌کند ، به طوری که آنها نمی ‌توانند سموم و متابولیت ها را تولید کنند. استریل‌کردن(مثلا با اتوکلاو صنایع غذایی) جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و از فعالیت می‌اندازد.

فرآیند اتوکلاو صنایع غذایی

مرحله اول- ایجاد خلاء: محصول در دستگاه قرار داده شده و درب اتوکلاو صنایع غذایی بسته می شود. قبل از شروع استریل‌کردن، شیرآلات از طریق پمپ وکیوم خلاء درون محفظه ایجاد می کنند. خلاء برای جلوگیری از ایجاد کیسه‌های هوا در دمای کنترل‌نشده است. کیسه‌های هوا به طور بالقوه برای کیفیت استریل‌کردن مضر هستند.
مرحله دوم- استریل‌کردن: در طی چرخه استریل‌کردن بخارها در دمای 121 درجه سانتی گراد و فشار 2 بار برای زمان پردازش 10-15 دقیقه تنظیم می‌شوند.
مرحله سوم- تخلیه: هنگامی که چرخه استریل‌کردن به پایان رسید. برای بازگرداندن فشار اتمسفر، دریچه های تخلیه آب باز می‌شود. به کمک تراکم بخار در دمای 70 درجه سانتی گراد آب تخلیه و فشار اتمسفر ایجاد می شود.
کلیپ زیر فرآیند اتوکلاو صنایع غذایی را به طور خلاصه نمایش می‌دهد.

*برای مشاوره و درخواست خرید محصول لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط:

منابع

1) Autoclaves for Food Sterilization

2) https://www.desjardin.fr/en/blog/maintaining-canned-food-quality

3) https://solucionesdecombustion.com/en/turnkey-work-for-an-autoclave-in-the-food-industry/

4) https://financialtribune.com/

5) Food industry

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن