اتوکلاو ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق یک فرایند صنعتی مبتنی بر ریخته گری لاست‌واکس شده‌است، از قدیمی‌ترین تکنیک‌های شناخته‌شده برای تشکیل فلزات است. ریخته گری دقیق در اشکال مختلف در 5000 سال گذشته استفاده شده است. در ابتدا از موم زنبور عسل در شکلهای اولیه خود برای تشکیل الگوهای لازم برای فرآیند ریخته‌گری استفاده می شد. امروزه معمولاً از موم‌های پیشرفته، مواد نسوز و آلیاژهای پیشرفته برای ساختن الگوها استفاده می‌شود. ریخته‌گری دقیق به دلیل توانایی تولید قطعات با دقت، تکرارپذیری ، تطبیق‌پذیری و یکپارچگی در انواع فلزات و آلیاژهای با کارایی بالا ارزشمند است. اتوکلاو ریخته گری دقیق جزئی از پرسه آن ‌می‌باشد.

الگوهای شکننده موم باید در برابر نیروهایی که در هنگام ساخت قالب با آنها مواجه می شود، مقاومت کند. بیشتر موم مورد استفاده در ریخته‌گری دقیق قابل بازیابی و استفاده مجدد است. ریخته‌گری لاست فوم نوعی مدرن از ریخته‌گری دقیق است که فوم در این فرآیند در مراحل خاصی حذف می‌شود. مواد قابل ریخته‌گری شامل آلیاژهای فولاد ضد زنگ ، برنج ، آلومینیوم ، فولاد کربن و شیشه است.

حفره داخل قالب نسوز یک کپی دقیق از قسمت مورد نظر است. با توجه به سختی مواد نسوز مورد استفاده، ریخته‌گری دقیق می‌تواند محصولاتی با کیفیت سطح استثنایی تولید کند که می‌تواند نیاز به فرآیندهای ثانویه ماشینکاری را کاهش دهد. این فرایند را هم برای ریخته‌گری‌های کوچک چند گرمی و هم برای ریخته‌گری‌های بزرگ با وزن چند صد پوند استفاده می‌کنند. ریخته‌گری دقیق می تواند اشکال پیچیده‌ای تولید کند که با سایر روشهای ریخته‌گری دشوار یا غیرممکن است.
شکل1 قالب مومی تیغه موتور توربوجت را نشان ‌می‌دهد که قرار است در اتوکلاو ریخته گری دقیق از قالب نهایی ریخته‌گری خارج شود.

شکل1: قالب مومی تیغه موتور توربوجت/  اتوکلاو ریخته گری دقیق
شکل1: قالب مومی تیغه موتور توربوجت

پروسه ریخته گری دقیق

در فرآیند ریخته‌گری دقیق ، موم ریخته گری به قالب فلزی تزریق می شود تا موم جامد مثبت قطعه ای که باید ریخته شود ایجاد شود. این موم مثبت “الگو” نامیده می شود. سپس الگوی مومی در دوغاب سرامیکی فرو می رود تا پوسته سرامیکی خارجی منفی ایجاد شود. پس از ایجاد پوسته سرامیکی، از اتوکلاو ریخته گری دقیق برای ذوب و حذف موم ریخته‌گری داخلی از پوسته‌های سرامیکی استفاده می‌شود. پوسته سرامیکی سپس در آتش وارد می شود. در نهایت به عنوان حفره قالب برای ریخته گری فلز استفاده می شود.

فرآیند اتوکلاو ریخته گری دقیق

اتوکلاو ریخته گری دقیق از سیستم تحویل بخار و فشار کنترل‌شده استفاده می‌کنند که به سرعت اتوکلاو صنعتی را در کمتر از 3-4 ثانیه به 6 بار فشار می‌رساند. این افزایش سریع فشار و دمای 165 درجه سانتی گراد محیط مناسبی را برای اطمینان از ذوب سطح اولیه و محافظت از پوسته سرامیکی فراهم می کند. برای اطمینان از گرم شدن یکنواخت پوسته سرامیکی برای از بین بردن کامل موم زدایی قالب آن را در کوره آتش نیز وارد می‌کنند. کلیپ زیر نمونه‌ای از اتوکلاو ریخته گری دقیق را نمایش می‌دهد.

*برای مشاوره و درخواست خرید محصول لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط:

منابع

1) Dewaxing Autoclave Systems

2) Investment Casting Autoclave Systems

3) Investment Casting Process

4) Investment casting

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن