اتوکلاو صنعت شیشه

شیشه مطمئناً یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای مصالح ساختمانی، ساخت ظروف آشپزخانه و آثار هنری تزئینی است، زیرا به لطف گزینه های تنوع و زیبایی شناختی بی شماری که دارد این فرصت را دارید که پروژه خود را قوی تر، زیباتر و هوشمندتر کنید.

بر اساس شواهد باستان شناسی، اولین شیشه ساخته شده توسط انسان در 3500 سال قبل از میلاد مسیح در نواحی بین النهرین ساخته شد. با این حال، برخی از باستان شناسان ادعا می کنند که آنها ممکن است کپی هایی از اشیاء شیشه ای از مصر بوده باشند. سایر شواهد باستان شناسی نشان می دهد که اولین شیشه ها در شمال سوریه، بین النهرین یا مصر ساخته شدند.

شیشه از حرارت دادن و ذوب کردن ترکیب ماسه سیلیس و چند مواد خام دیگر در دمای 1500 درجه سانتیگراد ساخته میشود. سپس مواد مذاب یکنواخت میشوند و حباب های هوا از آن خارج میشود تا ظاهری یکدست پیدا کند. بعد از آن شیشه را خنک میکنند تا بتوانند آن را برای مراحل بعدی آماده کنند. حدود 50 ساعت طول میکشد تا همه مراحل ساخت شیشه به پایان برسد.

فرآیند خنک کردن شیشه از دمای 600 درجه سانتیگراد آغاز میشود و به تدریج تا دمای 250 درجه سانتیگراد خنک میشود. هدف از این کار جلوگیری از وارد شدن تنش به شیشه در حال سرد شدن میباشد. در نهایت شیشه تحت آزمایش های کنترل کیفیت قرار میگیرد و برای پخش در بازار در قطعات مناسب بریده میشود.

شرکت پتروصنعت تاراز، سازنده اتوکلاو های مخصوص تولید شیشه های لمینت

تکنولوژی های جدید صنایع شیشه سازی مدرن

شیشه‌سازی تجاری مدرن، فرآیند سنتی را برای ایجاد یک محصول قوی، پایدار و قابل اعتماد اصلاح کرده است. شیشه هایی که با استفاده از فن آوری های جدید ساخته میشوند میتوانند حتی در فضا در شرایطی با دمای بسیار بالا یا پایین استفاده شوند. شیشه های سکوریت نمونه ای از این شیشه ها میباشند.

شیشه های مدرن میتوانند سیگنال های دیتا را انتقال دهند و در صنایع الکترونیک و ارتباطات مورد استفاده قرار گیرند. بعضی از سازندگان شیشه در جهان از روش های جدید مثل اشعه ایکس و رسانش یونی و الکترونی برای ساخت شیشه های باکیفیت استفاده میکنند.

بسته به اینکه شیشه ممکن است مثلا در اتومبیل یا فیبر نوری استفاده شود روش تولید آن نیز متفاوت است. گاهی نیاز هست که مواد شیمیایی خاصی به شیشه اضافه شود و یا نحوه خنک کردن آن متفاوت باشد. مثلا در ساخت شیشه های ضد گلوله از دستگاه های اتوکلاو صنعتی پیشرفته و دقیق استفاده میشود.

کاربرد اتوکلاو در صنعت شیشه

از دستگاه اتوکلاو صنعتی برای ساخت شیشه های چند لایه لمینت استفاده میشود. شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی است که شامل چند لایه های شیشه همراه با لایه های پلیمر است. در فرایند لمینیت میان دو یا چند لایه شیشه، میان لایه‌های پلاستیکی قرار گرفته و کل مجموعه تحت فشار و حرارت کاملا دقیق و برنامه ریزی شده داخل محفظه اتوکلاو قرار میگیرد.

این شیشه ها در اتومبیل، پله ها و نرده ها، نورگیر و نماهای ساختمانی استفاده میشوند. آخرین مرحله تولید شیشه های چندلایه، قرار دادن آن داخل دستگاه اتوکلاو می باشد. شیشه های لمینیت داخل کوره اتوکلاو با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد و ۱۲ اتمسفر فشار قرار میگیرند تا شیشه ها بدون حباب و کاملا شفاف شوند.

اتوکلاو تجهیزات کلیدی تولید شیشه های لمینت است، لایه های شیشه های لمینت از طریق جریان گرمایش، سرمایش، فشار و سرمایش در کنار هم قرار می گیرند. دستگاه اتوکلاو از قسمت های مختلفی مثل بدنه، سیستم گرمایش، سیستم سرمایش، عایق و سیستم کنترل کامپیوتری تشکیل شده است. اتوکلاوهای ساخت شرکت پترو صنعت تاراز هوشمند هستند لذا باعث عملکرد آب بندی بهتر و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی میشوند.

دستگاه اتوکلاو معمولا از حرارت و فشار برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی مختلف استفاده میکند. دستگاه اتوکلاو در تولید شیشه به همان روش کار میکند ولی هدف آن بهبود کارایی و ایمنی شیشه است. دستگاه اتوکلاو با استفاده از سیستم های کامپیوتری که برای تولید شیشه برنامه ریزی شده اند، فشار و دما را به صورت کاملا اتوماتیک کنترل میکند.

قفل بودن درهای اتوکلاو و هشدارهای عملیاتی در طول فرآیند تولید شیشه برای اطمینان از ایمنی اپراتور دستگاه، توسط سیستم های رایانه ای اتوکلاو مدیریت میشود. این ماشین ها همچنین داراری چرخه ها و سیکل های بهینه شده با هدف دستیابی به بهترین راندمان تولید هستند.

در دستگاه اتوکلاو، سیستم پیشرفته انتقال هوای داغ به صورت یکنواخت به مدت 30 تا 60 دقیقه تحت فشار 12 اتمسفر با مدیریت و نظارت کامپیوتر پیش بینی شده است. همچنین به منظور کاهش تنش های حرارتی و ترک خوردن شیشه، فرآیند خنک سازی با سرعت کنترل شده ای صورت میگیرد. کیسه خلاء داخل محفظه اتوکلاو با هدف حذف حباب داخل شیشه باعث بهبود شفافیت و کیفیت شیشه های لمینت میشود.

راحتی کار با قسمت های مکانیکی و کامپیوتری دستگاه اتوکلاو از مهمترین ویژگی های دستگاه میباشد. ابزاری برای حمل راحت تر شیشه به داخل یا خارج اتوکلاو طراحی و روی دستگاه نصب میشود. آموزش کار با دستگاه، سرویس های دوره ای مورد نیاز آن و خدمات پس از فروش نیز برای اتوکلاو ضروری میباشد.

جهت اطلاع از نحوه طراحی و ساخت اتوکلاو اینجا را کلیک کنید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن