اپراتور اتوکلاو صنعتی

آموزش اپراتوری و طرز کار کردن با اتوکلاو صنعتی

شخصی که مسئول کار کردن با دستگاه اتوکلاو میباشد و برای این کار آموزش کافی دیده اپراتور اتوکلاو نامیده میشود. کار کردن با اتوکلاو نیازمند تجربه و آموزش نکات ایمنی و فنی میباشد. ممکن است در طول کار کردن با اتوکلاو صنعتی شرایط خاص و حساسی پیش بیاید که اپراتور دستگاه باید کاملا آمادگی حل این گونه مشکلات را داشته باشد. بهتر است طرز کار و نام اپراتور دستگاه در نزدیکی محل اتوکلاو نصب شود و از اینکه اپراتور دستگاه کاملا برای کار با آن آموزش دیده است مطمئن شوید.

مواردی که بهتر است در این رابطه بدانید:

اساس کار همه اتوکلاو ها فشار به همراه گرما میباشد لذا رعایت نکات ایمنی از الزامات کار با دستگاه میباشد. اپراتور دستگاه باید به تمام نکات نگهداری و بازرسی از قسمت های مختلف اتوکلاو مثل سنسور ها و اتصالات وارد باشد. شرکت پترو صنعت تاراز به همه مشتریان خود سرویس آموزش رایگان کار با اتوکلاو را ارائه میدهد. اگر در این زمینه سوالی دارید با شماره 09133753907 تماس بگیرید.

لوازم حفاظت فردی اپراتور

هنگام بارگیری و تخلیه مخزن اتوکلاو، لباس و تجهیزات محافظت فردی باید توسط اپراتور پوشیده شده باشد. به منظور مقابله با حوادث پیش بینی نشده در حین کار با اتوکلاو، عینک مناسب و روپوش مناسب از جمله لوازم حفاظتی است که اپراتور دستگاه باید به آن مجهز باشد. همچنین در هنگام باز و بسته کردن در دستگاه ممکن است دست یا بازو آسیب ببیند لذا پوشیدن دستکش چرمی مقاوم به گرما از جمله اقداماتیست که به شدت توصیه میشود. اگر مواد که اتوکلاو میکنید دود و یا گاز تولید میکنند بهتر از ماسک نیز استفاده کنید.

سوختگی ناشی از بخار و هوای داغ باقیمانده در مخزن اتوکلاو در هنگام تخلیه آن و یا حتی ریختن مایعات داغ که داخل اتوکلاو هستند باعث آسیب دیدگی اپراتور دستگاه خواهد شد. دستکش ها باید عایق حرارتی باشند همچنین روکش کفش نیز میتواند در جلوگیری از صدمات در هنگام کار با اتوکلاو صنعتی بکاهد. بهتر است قبل از باز کردن درب اتوکلاو مطمئن شوید که فشار داخل مخزن کاملا تخلیه شده است. البته اتوکلاو های ساخت شرکت پترو صنعت تاراز به نحوی طراحی شده اند که تا فشار داخل مخزن تخلیه نشده باشد در اتوکلاو به هیچ وجه باز نخواهد شد.

بسته بندی لوازمی که قرار است اتوکلاو شوند

اپراتور اتوکلاو باید بداند که چه چیزهایی را نباید اتوکلاو کرد مثل مواد قابل اشتعال یا موادی که گاز های قابل انفجار تولید می کنند. موادی که دارای حلال های صنعتی میباشند هرگز نباید اتوکلاو شوند زیرا گازهای خورنده آن به سنسور های دستگاه آسیب وارد میکند. در اتوکلاو های بخار اگر برای اتوکلاو کردن قطعات از ظرف در بسته استفاده میکنید باید درب جعبه ها کمی شل و نفوذ پذیر باشند تا اجازه ورود و خروج هوا را بدهند و کاملا کیپ نباشند.

قبل از بارگیری اتوکلاو باید بازرسی بسته ها انجام شود خصوصا جعبه های شیشه ای که باید فاقد هرگونه ترک خوردگی باشند. در اتوکلاو هایی که سیکل خلاء بوسیله کیسه خلاء دارند وجود کیسه های مناسب قابل اتوکلاو شدن برای بسته بندی مواد ضروریست همچنین پس از بسته بندی باید از آب بند بودن کیسه ها و بسته بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید.

طرز صحیح بارگذاری اتوکلاو

طرز چینش مواد و ابزار ها داخل اتوکلاو در انجام صحیح پروسه اتوکلاو کردن و تاثیر زیادی دارد زیرا هوا یا بخار داغ باید به طور کامل با قطعات چیده شده داخل مخزن در تماس باشد. عدم تماس قطعات با جداره مخزن اتوکلاو از نکاتیست که اهمیت بالایی دارد زیرا باعث عدم کارکرد صحیح سنسورها خواهند شد. قطعات باید به نحوری چیده شوند که به هم نچسبیده باشند و بین آنها فضای کافی برای گردش آزادانه هوا موجود باشد.

اطمینان از باز بودن دریچه های ورود و خروج هوا یا بخار از الزامات حیاطی در کارکرد صحیح دستگاه اتوکلاو صنعتی میباشد چرا که اساس کار اتوکلاو رساندن حرارت به همه نقاط مخزن اتوکلاو توسط گردش هوا میباشد. کف اتوکلاو هایی که دارای ابعاد بسیار بزرگ هستند ریل گذاری میشود تا حمل قطعات به داخل و خارج از مخزن اتوکلاو ساده تر انجام شود.

تعمیرات و نگهداری صحیح اتوکلاو

اولین و ساده ترین کاری که میتوان در نگهداری اتوکلاو صنعتی انجام داد بازرسی چشمی دستگاه و نگهداری گزارش تعمیر و نگهداری آن توسط اپراتور تا 5 سال میباشد. مسئول یا اپراتور اتوکلاو باید در دوره های ماهانه بازرسی ها و تست های مربوط به عملکرد صحیح سنسورهای دما و فشار را انجام دهد و سوابق این بازرسی ها را نگهداری کند. طبق مقررات و دستورالعمل های دولتی، کلیه مخازن تحت فشار فولادی بازرسی های ایمنی دوره ای دارند که مخزن اتوکلاو نیز شامل این بازرسی های ایمنی میشود.

گزارش کالیبراسیون سالیانه زیر نظر کارشناس فنی که دارای تأییدیه سازمان استاندارد هستند یکی دیگر از موارد نگهداری انواع اتوکلاو میباشد که باید با تجهیزات اندازه گیری کاملا دقیق انجام شود. زمان سیکل کاری، فشار و دما سه پارامتری هستند که در آزمایشات کالیبراسیون از بیشترین اهمیت برخوردار هستند.

تخلیه اتوکلاو

پس از اتمام سیکل دستگاه، جهت تخلیه مواد اتوکلاو شده (به علت حرارت و گازهای باقی مانده در اتاقک اتوکلاو) استفاده از لوازم ایمنی و حفاظتی ضروری میباشد. قبل از باز کردن در اتوکلاو و تخلیه آن از پایان سیکل اتوکلاو اطمینان حاصل کنید تا باز شدن در بی خطر انجام شود. پس از باز کردن درب اتوکلاو کمی صبر کنید مواد و لوازم داخل مخزن اتوکلاو خنک شوند سپس مواد اتوکلاو شده را با احتیاط خارج کنید و در نهایت درب دستگاه را به صورت ایمن ببندید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن