مخازن تحت فشار

کاربرد مخازن تحت فشار

به زبان ساده این گونه مخازن ظرف های دربسته و آب بند شده ای هستند که کاربردهایی تحت فشار بالاتر یا پایین تر از محیط دارند. این کاربرد ها ممکن است ذخیره مواد اولیه، ترکیب دو یا چند ماده با هم، تجزیه یک ماده، حذف برخی عناصر و یا واکنش های دیگر باشد. هر مخزن یا راکتور با توجه به عملیاتی که در آن انجام میگیرد و موادی که داخل آن نگهداری میشود با متریال خاص خود و به صورت منحصر به فردی طراحی و ساخته میشود.

نمونه های این مخازن عبارتند از محفظه های خلاء آزمایشگاهی، انواع اتوکلاو ها، سیلندرهای گاز، کمپرسورهای باد و حتی بطری های نوشابه. همه انواع مخازن تحت فشار بالقوه خطرناک هستند و دلیل آن نیز اختلاف فشار بین داخل و خارج مخزن است لذا در ساخت آنها الزامات ایمنی رعایت میشود. در بسیاری موارد ترکیدگی این مخازن باعث صدمه های شدید و یا حتی مرگ افراد و کارکنان اطراف مخزن شده است.

شرکت پترو صنعت تاراز، طراح و سازنده مخازن فولادی تحت فشار با کاربردهای صنعتی و آزمایشگاهی است. مخازن مورد استفاده در صنایع پالایش نفت، فرآوری های شیمیایی و مخازن ذخیره سازی از جمله این موارد است. دستگاه هایی مانند راکتورها و اتوکلاو های صنعتی و آزمایشگاهی همگی به نوعی مخازن تحت فشار به حساب می آیند.

مخازن ذخیره سازی تحت فشار

تانک های معمولی مثل مخازن پلی اتیلن خانگی، مایعات را در فشار نرمال اتمسفر نگهداری میکنند اما برای نگهداری مایعات یا گازها با فشار بالاتر از جو چه باید کرد؟ رایج ترین کاربرد مخازن تحت فشار، استفاده از آن برای ذخیره سازی مایعات یا گازهای نفتی و شیمیایی است. این مخازن به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند انواع مواد با در ایمنی کامل و تحت فشار بالا نگهداری کنند. این مخازن ممکن است در اندازه های مختلف و در شکل های هندسی کروی، استوانه ای عمودی و یا افقی باشند.

این مخازن طبق دستورالعمل های ایمنی و اغلب از ورق های ضخیم فولاد ساخته میشوند. بدنه و دیواره مخازنی که در آن موادی نگهداری میشود که ممکن است با هوا و یا عوامل محیطی واکنش دهند کاملا آب بندی و عایق بندی میشوند. در مواردی مانند سیستم های تهویه و برودتی که گاز دستگاه باید به صورت مایع نگهداری شود، دیواره مخزن اغلب دو جداره میباشد که عایق گرما و سرما باشد.

گازهایی مانند هیدروژن مایع اغلب در مخازن استوانه ای ذخیره میشود در حالی که مایعات تحت فشار بیشتر در مخازن کروی یا مخروطی برای بلند مدت نگهداری میشوند. برخی از مخازن تحت فشار دارای تجهیزاتی برای کاهش فشار در مواقع ضروری میباشند. سوپاپ یا شیر اطمینان نمونه ای از این تجهیزات است.

مخازن گرمایش تحت فشار

دستگاه هایی مانند مبدل های حرارتی، اتوکلاوها و یا راکتورها مخازنی هستند که همزمان با فشار بالا یا خلاء دارای دمای بالا نیز هستند. اینگونه مخازن در همه جنبه های زندگی از صنایع غذایی گرفته تا کارخانه های صنعتی کاربرد فراوان دارند. ورق های فولادی یک متریال متداول برای ساخت این مخازن است. شرکت پترو صنعت تاراز طراح و سازنده انواع این مخازن با کیفیت و استاندارد های بین المللی میباشد.

به دلیل حساسیت های ایمنی و خطرات احتمالی استفاده از این مخازن، استانداردهای ساخت این مخازن هر ساله ارتقا پیدا میکنند و تغییر میکند لذا مخازن به صورت متوالی تحت آزمون های غیر مخرب قرار میگیرند. حساس ترین نقش مخازن گرمایش تحت فشار در مبدل های حرارتی نیروگاه های هسته ای میباشد. این مبدل ها در تولید برق وظیفه ای حیاتی را ایفا میکنند. علاوه بر ایمنی مخزن، بازدهی مبدل های حرارتی نیز بسیار حائز اهمیت میباشد و گاهی نیاز است تا 95% بازدهی داشته باشند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن