متعلقات راکتور

همیشه داشتن یک راکتور برای رسیدن به محصل مورد نظر در یک واکنش کافی نیست. متعلقات راکتور تجهیزاتی هستند که واکنش را کامل و ما را به محصول مورد نظر می‌رسانند. متعلقات راکتور شامل کندانسور، سیرکولاتور، پمپ خلاء، دوزینگ پمپ، بستر کاتالیست و CIP می‌شوند. البته تجهیزات دیگری هم می‌توان به این لیست اضافه کرد ولی این تجهیزات پر کاربردتر تشخیص داده شده‌اند.

کندانسور

وظیفه اصلی یک کندانسور به عنوان یکی از متعلقات راکتور متراکم کردن بخار(تبدیل به مایع) است. برای انجام این کار باید گرمای نهان بخار حذف شود. همچنین، کندانسور مقداری از گرمای محسوس از مایع به دست آمده را حذف می‌کند. کندانسورها انواع مختلفی از جمله پوسته و لوله(شکل1)، لوله دوتایی، صفحه و قاب، نوع اسکراپر، سطوح کشیده طولی دارد. تضمین کارایی کندانسور اساساً به هدایت حرارتی محصول بستگی دارد.

شکل1: کندانسور پوسته لوله/ متعلقات راکتور
شکل1: کندانسور پوسته لوله

سیرکولاتور

سیرکولاتور آزمایشگاهی دستگاهی است که وظیفه آن ثابت نگه داشتن دمای یک فرایند آزمایشگاهی می باشد که این فرایند خود می تواند درون یک راکتور یا ظرف دوجداره انجام شود
به منظور ثابت نگه داشتن دما در فرایند مورد نظر، سیالی نظیر آب را در یک محفظه به دمای مورد احتیاج رسانده سپس این سیال را به محل مورد نیاز پمپاژ می کنند .
کاربرد سیرکولاتور: آزمایشگاه های شیمی ، نفتی ، داروسازی ، صنایع غذایی و…

شکل2: نمونه سیرکولاتور ایمن باهر امید/ متعلقات راکتور
شکل2: نمونه سیرکولاتور ایمن باهر امید

پمپ خلاء

یکی از متعلقات راکتور که در واکنش‌ها کاربرد دارد، پمپ خلاء می‌باشد. پمپ خلاء وسیله‌ای است که مولکول‌های گاز را از یک آب‌بند شده بیرون می‌کشد تا خلاء جزئی را به وجود آورد. وظیفه پمپ خلاء ایجاد خلاء نسبی در یک ظرفیت است. اولین پمپ خلاء در سال 1650 توسط Otto von Guericke اختراع شد و قبل از آن پمپ مکش ساخته شد که قدمت آن به دوران باستان می رسد. شکل 3 تصویر برش خورده یک نمونه پمپ خلاء قوی توربومولکولی را نشان می‌دهد.

شکل 3: تصویر برش خورده یک نمونه پمپ خلاء قوی توربومولکولی/ متعلقات راکتور
شکل 3: تصویر برش خورده یک نمونه پمپ خلاء قوی توربومولکولی

دوزینگ پمپ

تجهیز بعدی از متعلقات راکتور دوزینگ پمپ(شکل4) است. دوزینگ پمپ که یک پمپ جابجایی مثبت است، برای تزریق یک ماده شیمیایی یا ماده دیگر به جریان آب، گاز یا بخار طراحی شده است. پمپ های دوز که معمولاً کوچک هستند، دبی بسیار دقیقی را برای حداکثر کنترل فراهم می کنند. آنها بخش مرکزی یک سیستم دوز یکپارچه هستند که برای پراکندگی خودکار مواد شیمیایی طراحی شده است. این تعریف دوز برای طیف وسیعی از کاربردها و صنایع، از تصفیه فاضلاب تا فرآوری مواد غذایی، کاربرد دارد.

شکل4: دوزینگ پمپ/ متعلقات راکتور
شکل4: دوزینگ پمپ

بستر کاتالیست

بستر(سبد) کاتلیست هم از متعلقات راکتور می‌باشد. سبدهای کاتالیست را می توان برای نگه‌داشتن کاتالیزور ساپورت شده تهیه کرد تا در اثر هم زدن پروانه از بین نرود یا تغییر نکند.دو سبک قابل تعویض در دسترس است. سرهای مخصوص، کویل های خنک کننده داخلی، ترموول ها و لوله های غوطه وری برای ایجاد فضای خالی در ظرف برای این سبدها مورد نیاز است.

شکل5: بستر کاتالیست

CIP

CIP(تمیز کردن در محل = Clean-in-place) روشی برای تمیز کردن سطوح داخلی ظروف، لوله‌ها، تجهیزات فرآیند و اتصالات مرتبط بدون جداسازی عمده است. آنها معمولاً سیستم‌های ثابت یا قابل حملی هستند که یک یا چند مخزن و پمپ گریز از مرکز را برای آب، مواد شوینده یا مواد شیمیایی با کنترل‌ نیمه تا کاملاً خودکار یکپارچه می‌کنند. یک سیستم معمولی آن شامل یک فاز خیس کردن/شستشو، یک مرحله شوینده/شستشوی اضافی و مرحله شستشو/آبشویی نهایی است. شکل 6 یک نمونه از این متعلقات راکتور را نشان می‌دهد.

شکل 6: یک نمونه از CIP

*برای مشاوره و درخواست خرید محصول لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

منابع

1) Pilot plant

2) https://www.pharmacalculations.com

3) https://www.eboelectro.com/

4) Vacuum pump

5) WHAT IS A DOSING PUMP AND HOW DOES IT WORK?

6) Catalyst Baskets

7) https://www.phxequip.com/subcategory.31.0/cip-system-cip-system.aspx

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن