طراحی کوپلینگ مغناطیسی

طراحی کوپلینگ مغناطیسی

کوپلینگ مغناطیسی به عنوان تجهیزی که تعداد سازندگان آن در ایران کم هستند و بخش قابل توجهی از این تجهیزات به صورت وارداتی تامین می‌شود. نیاز است تا اطلاعات بیشتری از سازندگان آن در اختیار جامعه علمی و صنعتی قرار گیرد. پس از اشاره به کاربردها و انواع کوپلینگ در قسمت محصولات سایت، در این مقاله اطلاعاتی هر جند اندک پیرامون طراحی کوپلینگ مغناطیسی ارائه شده است. ابتدا به اجزا و سپس به طراحی این تجهیز پرداخته شده است.

اجزا

کوپلینگهای مغناطیسی برای انتقال گشتاور بدون هیچگونه تماسی استفاده می‌شوند. مزیت اصلی آن‌ها این است که ارتباط فیزیکی بین اجزای انتقال‌دهنده گشتاور وجود ندارد. ارتعاشات قسمت محرک حذف می‌شود و به طور همزمان قسمت متحرک از اضافه‌بار مصون می‌ماند. اگر طراحی این تجهیز درست انجام شود و شرایط عملکردی آن صحیح باشد، عمر دستگاه به شدت افزایش می‌یابد. چهار جز اصلی کوپلینگ مغناطیسی شامل قسمت محرک، متحرک، محفظه میانی و یاتاقان‌بندی آن می‌باشد. (شکل1:اجزای کوپلینگ مغناطیسی)

اجزای کوپلینگ مغناطیسی

شکل1:اجزای کوپلینگ مغناطیسی

قسمت محرک

قسمت محرک رد واقع قسمتی است که مستقیم به عامل تولید گشتاور متصل است.(یک سری از آهنرباهای دائم بر روی این قسمت نصب می‌شوند.) با تغییر گشتاور مورد نیاز اندازه این قسمت تغییر می‌کند.

قسمت متحرک

سری دوم آهنرباها که باعث انتقال گشتاور به شافت متحرک می‌شوند، روی این قسمت به طور ثابت نصب شده‌اند. برای جلوگیری از تماس آهنرباها با مواد شیمیایی آن‌ها با مواد مخصوص آب‌بند می‌شوند.

محفظه میانی

محفظه میان محرک و متحرک که نقش آن آب‌بندی مجموعه نسبت به بیرون است. این قسمت خود به وسیله O-رینگ یا گسکت آب‌بند می‌شود. البته وجود این قسمت به طراحی کوپلینگ مغناطیسی مربوط می‌شود. برای مثال وقتی هدف از کوپلینگ آب‌بندی باشد وجود آن ضروری است.

یاتاقان‌بندی

یاتاقان‌ها، محوری و شعاعی طراحی  می‌شوند. یاتاقان‌ها به وسیله سیال فرآیند بالانس هیدرودینامیکی و روانکاری می‌شوند. بوشن‌هایی هم  با قابلیت مقاومت بالا در مقابل سایش از جنس سیلیکون کاربید ساخته می‌شوند. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کلیپ زیر اجزای کوپلینگ مغناطیسی در یک پمپ مگنتی نشان داده شده است.

طراحی کوپلینگ مغناطیسی

کوپلینگ از یک روتور خارجی و یک روتور داخلی تشکیل شده است. روتور خارجی دارای آهنرباهای با کیفیت بالا و دائمی با تغییر قطبیت به سمت داخلی و روتور داخلی هم با آهنرباهایی که آنها را به سمت خارج می‌راند.

روتور خارجی معمولاً در سمت درایو ثابت می‌شود و آهنرباها در جای خارهای آن چسبانده می‌شوند.

در حالت‌های غیرعملکردی(سیستم خاموش)، قطب‌های شمال و جنوب روتورها روبروی یکدیگر قرار دارند و میدان مغناطیسی کاملاً متقارن است. فقط زمانی که روتورها دوران کنند خطوط میدان مغناطیسی حرکت می کنند، با همین گردش، گشتاور از طریق میدان مغناطیسی در هوا منتقل می‌شود. پس از به حرکت افتادن روتور، یک عملیات همزمان تحت یک زاویه پیچش ثابت وجود دارد. اگر از حداکثر گشتاور کوپلینگ و حداکثر زاویه پیچش گذشته شود، انتقال قدرت قطع می‌شود.

 

شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

منابع

  1. Magnetic coupling
  2. How to Select Magnets for Magnetic Coupling?

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن