مبدل حرارتی

طراحی، ساخت و قیمت گذاری انواع مبدل های حرارتی طبق نیاز مشتری

تخمین قیمت مبدل حرارتی به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله سایز و متریال آن لذا ابتدا باید مشخص شود که این دستگاه کجا و به چه منظوری استفاده میشود. پارامترهایی مثل فشار و دما رو جنس متریال تاثیرگذار هستند. به عنوان مثل در جایی که ممکن است لوله ها در تماس مستقیم با شعله آتش باشند باید از لوله های آتشخوار استفاده شود و در سیستمی که سیال دارای فشار و دمای بالایی داشته باشد از لوله های بدون درز مانیسمان استفاده میشود که قیمت بسیار بالاتری نسبت به لوله های درز دار دارند.

شبکه لوله سیستم های خنک کننده مایعات شیمیایی اسیدی یا قلیایی از لوله های با کد API مرتبط با آن ماده ساخته میشود. این کد نشان دهنده آلیاژی است که لوله با آن ساخته شده است. مثلا در مواقعی که سیال داخل لوله خاصیت اسیدی داشته باشد از لوله های استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ استفاده میشود. قطعا قیمت فولاد آلیاژی از فولاد کربن استیل بالاتر است. در بسیاری از انواع مبدل ها مثل کندانسورها نیز از لوله های مسی به دلیل توانایی انتقال حرارت بالا استفاده میشود.

خمکاری و جوشکاری لوله های شبکه داخلی مبدل حرارتی توسط دستگاه های لوله خم کن انجام میگیرد که بیشترین هزینه ساخت یک دستگاه را شامل میشود. میزان قوس لوله و شکل دقیق خم شدن آن در طراحی دستگاه مشخص شده. برای قسمت پوسته استوانه ای مبدل های حرارتی در قطر های کمتر از 50 سانتیمر میتوان از لوله های مانیسمان استفاده کرد اما در قطرهای بالاتر از لوله های درزدار استفاده میشود اما زمانی که نیاز به ضخامت بیشتر جداره باشد با نورد ورق های فولادی استوانه ساخته میشود. هزینه های نورد و جوشکاری ورق فولادی باعث افزایش قیمت یک مبدل میشود.

فلنج ها و اتصالاتی که روی مبدل های حرارتی نصب میشوند اغلب از جنس فولاد هستند. در ساخت مبدل های پوسته و لوله نیاز هست که ابتدا و انتهای پوسته استوانه ای خارجی دستگاه یک فلنج باشد که توسط یک کپ و پیچ و مهره بسته میشود. به این روش سر و ته یک مبدل حرارتی بسته میشود. همچنین برای اتصال ورودی و خروجی سیال خنک کننده به مبدل حرارتی نیز از فلنج استفاده میشود. لذا قیمت اتصالاتی مثل فلنج نیز در هزینه تمام شده ساخت یک مبدل تاثیرگذار است.

اگر اختلاف دمای زیادی بین پوسته و لوله وجود داشته باشد در هنگام طراحی مبدل قسمت هایی اضافی برای انبساط وانقباض پیش بینی میشود. سایز لوله ها و کلا حجم مبدل حرارتی نیز بستگی به نرخ جریان ورودی و خروجی مبدل دارد. همانطور که نمیتوان ابعاد بویلر را با یک کندانسور مقایسه کرد همینطور قیمت این دو را. همه موارد ذکر شده در اینجا عواملی تاثیر گذار بر قیمت تمام شده ساخت یک مبدل حرارتی میباشد. لذا با دانستن همه این موارد اقدام به خرید یک مبدل حرارتی مناسب کنید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن