اتوکلاو تست کاشی و سرامیک

تَرَکچِه

ترک ریز شبکه‌مانند بر روی سطح لعاب یا دیگر مواد را تَرَکچه یا تَرَک مویی می‌گویند. گسترش ترک‌های ریز بر سطح ماده نیز اصطلاحاً ترکچه‌زایی نام دارد. از عوامل ایجادکننده این ترک‌ها می‌توان به عدم تطابق انبساط حرارتی بدنه و لعاب، اِعمال لعاب خیلی ضخیم یا غلیظ، انبساط رطوبتی بدنه، و پخت بدنه یا لعاب در دمای پایین‌تر از حد لازم، اشاره کرد. پخت بدنه در دمای بالاتر، نگه داشتن بدنه در بالاترین دما به مدت طولانی‌تر، و افزودن مقدار سیلیس بدنه از راه حل‌های جلوگیری از ترکچه‌زایی است. از اتوکلاو تست کاشی و سرامیک برای اطمینان‌یافتن از عدم ترکچه‌زایی استفاده می‌کنند.

در ساخت سرامیک‌ها معمولاً ضریب لعاب نسبت به بدنه باید ۱۰ واحد کمتر باشد تا همواره لعاب تحت فشار قرار گیرد و به مرور زمان مشکل ترک لعاب در کاشی دیواری به‌وجود نیاید. در بدنه‌های کاشی کف یا پرسلانی، معمولاً به دلیل کمبود یا عدم وجود جذب آب این امر به‌وجود نمی‌آید. از اتوکلاو تست کاشی و سرامیک برای اطمینان‌یافتن از عدم ترکچه‌زایی استفاده می‌کنند.

لعاب سرامیکی ترکچه‌دار/ ترک ریز شبکه‌مانند بر روی سطح لعاب یا دیگر مواد را تَرَکچه یا تَرَک مویی می‌گویند./ اتوکلاو تست کاشی و سرامیک
شکل1: لعاب سرامیکی ترکچه‌دار

تست کاشی و سرامیک

تمام کاشی‌ها و سرامیک‌‌های لعاب‌دار باید تست مقاومت در برابر ترکچه‌زایی را بگذرانند تا از کارخانه مجوز خروج گیرند. مبنای این تست استاندارد ISO10545-11:1995 می‌باشد. مقاومت در برابر تشکیل ترکچه با قرار دادن کل کاشی‌ها تحت بخار فشار قوی در اتوکلاو تست کاشی و سرامیک و سپس بررسی کاشی ها برای وجود ترکچه پس از اعمال ماده رنگ کننده به سطح لعاب دار تعیین می شود.

اتوکلاو صنعتی تست کاشی و سرامیک از فولاد ضد زنگ سنگین ساخته شده است. این تجهیز برای تعیین مقاومت در برابر ترک‌خوردگی کاشی و سرامیک‌های لعابدار (فشار 10 بار) طراحی شده است. همه واحدها باید دارای گواهی بازرسی ایمنی مستقل باشند. شرح تست به این صورت است که مواد مورد آزمایش در اتوکلاوی که دارای کنترلر خودکار و برنامه‌پذیر است، قرار داده می‌شوند. کنترلر طبق استاندارد ISO10545-11:1995 برنامه‌ریزی شده است(البته اپراتور میتواند به دلخواه فشار را تغییر دهد). این ساز می‌تواند هر دو چرخه ساده و پیچیده را با چندین مرحله در مراحل بالا بردن ، نگه داشتن و پایین آمدن فشار انجام دهد. جنس بدنه تجهیز استیل ضد زنگ SS304 می‌باشد. حداکثر فشار کاری آن 10 اتمسفر و دمای کاربری آن 180 درجه سانتیگراد است.

*برای مشاوره و درخواست خرید محصول لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط:

منابع

1) https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DA%86%D9%87#cite_note-2

2) Crazing_resistance

3) LABORATORY AUTOCLAVES

4) Autoclave (Craze Testing)for ceramic testing to ISO 10545-11

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن