اتوکلاو صنعتی

اتوکلاو صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟

اتوکلاوهای صنعتی در صنایع مختلفی استفاده می شوند. اتوکلاو ماشینی است که برای انجام فرآیندهای صنعتی و علمی که نیاز به آب، فشار و حرارت دارند طراحی شده است. در حالی که روش‌های مختلفی برای انجام فرایند تولید یک محصول خاص وجود دارد، استفاده از اتوکلاو در خط تولید باعث ارتقای کیفیت آن محصول میشود. اتوکلاو با اعمال خلاء، فشار و دما روی محصولات باعث تغییرات مفیدی در خواص فیزیکی و مکانیکی آن قطعات میشود. مهمترین کاربردهای اتوکلاو صنعتی عبارتند از:

نقشه شماتیک اتوکلاو صنعتی

بیشتر بدانید: اتوکلاو چیست؟

یکی از محبوب ترین اتوکلاو های صنعتی در ایران دستگاه های ساخت شرکت پترو صنعت تاراز است که طراحی منحصر به فرد سیستم اتوکلاو، مواد و متریال با کیفیت، قابلیت‌های پیشرفته و تولید ساده را گرد هم می‌آورد تا یک اتوکلاو با توانی کارآمد را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. PST پیشرفته ترین تکنولوژی اتوکلاو کردن محصولات است و ویژگی های پیشرفته تر و عملکرد بالاتری را نسبت به سایر دستگاه های اتوکلاو موجود در بازار ارائه می دهد. با طراحی پیشرفته مهندسی و سیستم کنترل CPC در سطح استاندارد های جهانی، اتوکلاو های با طراحی قدیمی تر نمی توانند با قابلیت ها و عملکرد آن برابری کند. این قابلیت و تکنولوژی را میتوان روی اتوکلاو های صنعتی دست دوم نیز نصب کرد و آنها را بهینه سازی کرد.

سامانه های کنترلی اتوکلاو چگونه کار میکنند؟

در طراحی اتوکلاو صنعتی تنها مقرون به صرفه بودن دستگاه ملاک نیست، بلکه صرفه جویی در فضا و انرژی نیز که باعث مصرف انرژی کمتر در هر بار که قطعه خود را اتوکلاو می کنید، همچنین هزینه برق و هوای فشرده و استفاده از نیتروژن صرفه جویی می کنید. در مقایسه با اتوکلاوهای معمولی، اتوکلاو هایی که با تکنولوژی PST طراحی شده باشند می توانند میلیاردها ریال در هر سال در هزینه های عملیاتی خط تولید شما صرفه جویی کند. سامانه ها و سنسور های الکترونیکی در پایداری و مدیریت دما و فشار استاندارد اتوکلاو صنعتی طبق سیکل برنامه ریزی شده نقشی حیاتی دارند.

سنسورهای اتوکلاو صنعتی

کلیه مراحل و فرایند های اتوکلاو کردن توسط سامانه کنترل و مدیریت الکترونیکی CPC که یک سیستم کنترل مبتنی بر برنامه نویسی PLC است و به طور خاص برای اتوکلاوهای صنعتی طراحی شده است، انجام میشود. اکثر شرکت های اتوکلاو سازی بزرگ دنیا از این سیستم کنترلی در ساخت دستگاه های خود استفاده میکنند. سیستم کنترلی CPC شامل حسگر های بسیار دقیق دما، فشار و رطوبت میباشد که با پردازشگر های قدرتمند رایانه ای تلفیق شده اند و بر اجرای صحیح یک سیکل اتوکلاو نظارت میکنند. در ایران تکنولوژی PST برای اولین بار در اتوکلاو های ساخت شرکت پترو صنعت تاراز مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان به بعد هر ساله در حال تغییر است و به روز می شود. بهتر است قبل از شروع کار با اتوکلاو صنعتی با نکات ایمنی کار با اتوکلاو نیز آشنا شوید.

طرز کار سیستم گردش هوای فشرده اتوکلاو صنعتی

اتوکلاو صنعتی به کانال هوا نیاز ندارد و در عوض از کف و بدنه مخزن به عنوان سیستم گردش هوای داخل اتاقک اتوکلاو استفاده می کند که توزیع یکنواخت هوای متلاطم را در سراسر محفظه فراهم می کند. طراحی منحصر به فرد طبق تکنولوژی PST قطر مخزن تحت فشار را در مقایسه با اتوکلاو های معمولی 15 تا 20 سانتیمتر کاهش می دهد. این کاهش اندازه و حذف کانال هوای داخلی هزینه های عملیات گرمایش و سرمایش، هزینه های هوای فشرده و تجهیزات مرتبط با آن را کاهش می دهد.

اتوکلاوهای معمولی دارای یک کانال هوای فشرده هستند که برای انتقال هوا از عقب اتوکلاو به جلو استفاده می شود. این مجرای هوا نه تنها به یک مخزن فشار بزرگتر نیاز دارد، بلکه از ورق فلزی اضافی نیز استفاده می کند که باید گرم و خنک شود. هر اتوکلاو صنعتی از پانل های تنظیم جریان هوای اختصاصی برای متعادل کردن جریان هوای فشرده در اتوکلاو استفاده می کند. تنظیم کننده های گردش هوا باعث می شود اتوکلاو کوچکتر باشد و انرژی کمتری نسبت به اتوکلاو معمولی مصرف کند در نهایت قیمت تمام شده ساخت اتوکلاو صنعتی نیز کاهش می یابد.

طراحی به روز پانل‌های تنظیم‌کننده جریان هوا که یکنواختی جریان هوای فشرده را در جلو و عقب اتاقک اتوکلاو صنعتی بر عهده دارند هیچ نقطه کوری ندارد و بنابراین تقریباً 100٪ سطح قطعات شما داخل اتوکلاو در تماس با حرارت قرار میگیرد. نتیجه کلی، یکنواختی دمایی بی نظیر در تمام طول اتوکلاو و گرمایش و سرمایش یکنواخت بار قطعه ارزشمند شما است.

سیستم گرمایش و سرمایش اتوکلاو صنعتی چگونه کار میکند؟

سیستم های گرمایش و سرمایش اتوکلاو صنعتی دارای هیتر ها و المنت های برقی و رادیاتورهای خنک کننده است و بنابراین نیازی به طول اضافی اتاقک اتوکلاو نیست. این ویژگی به مخزن اجازه می دهد تا بسیار کوتاهتر از اتاقک های مورد استفاده برای اتوکلاو های معمولی باشد. این امر با کاهش میزان گرمایش مورد نیاز و مقدار گاز تحت فشار مورد استفاده برای یک چرخه استاندارد، بر هزینه های عملیاتی تأثیر مثبت می گذارد. کارایی دقیق سیستم گرمایش و سرمایش هر ساله باید با کالیبراسیون اتوکلاو بازبینی و بررسی شود و در صورت ایراد آن را برطرف کنید.

در اتوکلاوهای معمولی، هیتر و رادیاتور خنک کننده معمولاً در پشت اتوکلاو نصب می شوند. این روش نصب شده در پشت مستلزم آن است که مخزن تحت فشار اتوکلاو حداقل یک متر طولانی تر باشد تا اجزا و کانال انتقال را در خود جای دهد. در اتوکلاو های ساخت شرکت پترو صنعت تاراز، سیستم های گرمایش و سرمایش به طور کامل یکپارچه شده و قبل از ارسال برای مشتری در کارخانه تست میشوند. این امر به مشتری این امکان را میدهد که با اطمینان و بدون اتلاف وقت اضافی جهت تست، کار نصب و راه اندازی اتوکلاو را انجام دهد. در بیشتر موارد، نصب و راه اندازی اتوکلاو را می توان در عرض 1 الی 2 هفته تکمیل کرد.

طرز کار تجهیزات تأمین هوای فشرده و پورت های خلاء در اتوکلاو صنعتی

در کنار استراکچر اتوکلاو یک پلت فرم یکپارچه کامل با مخزن تحت فشار، پمپ ها، پورت های خلاء و تابلو برق قرار دارد. تمام تجهیزات کمکی که برای تأمین هوای فشرده و خلاء روی اتوکلاو نصب میشوند یکپارچه شده و به عنوان یک واحد کامل و آزمایش شده برای مشتری ارسال می شوند. هرگونه ایراد در این تجهیزات باید توسط تعمیرکار با تجربه در زمینه رفع عیب و تعمیر اتوکلاو سرویس شود.

بر خلاف سایر اتوکلاو های موجود در بازار، شرکت پترو صنعت تاراز تنها از متریال با بالاترین کیفیت مواد استفاده می کند. ما از لوله های پلاستیکی یا مسی استفاده نمی کنیم و از فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) برای تمام لوله های سیستم خلاء و خطوط تامین هوا استفاده می کنیم. علاوه بر این، تمام مبدل های حرارتی به جای کربن استیل یا مس، از جنس فولاد ضد زنگ هستند.

در صورت خرید اتوکلاو، اولین قدم این است که مطمئن شوید دستگاه شما کلیه تست های ایمنی مخازن تحت فشار را گذرانده است. در مرحله بعد شما باید با گذراندن دوره های آموزشی با روش کار کردن با اتوکلاو صنعتی آشنا شوید. با وجود اینکه اتوکلاوهای زیادی در بازار وجود دارد، ما اتوکلاوهای شرکت پترو صنعت تاراز را توصیه می کنیم. این شرکت در سراسر ایران و خاورمیانه به عنوان یکی از معدود تولید کنندگان اتوکلاو شناخته میشود.

اتوکلاو صنعتی چیست؟

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن