کالیبراسیون اتوکلاو صنعتی

آموزش روش های مختلف کالیبراسیون اتوکلاو های صنعتی

طبق مقررات سازمان استاندارد و مرکز تأیید صلاحیت ایران (NACI) دوره کالیبراسیون دستگاه های اتوکلاو سالانه میباشد. انجام این کالیبراسیون ها بر عهده آزمایشگاه های همکار میباشد که از سازمان استاندارد ایران مجوز دارند. بهتر است قبل از سفارش کالیبراسیون به آزمایشگاه، شماره گواهینامه و تأییده آن را در سایت NACI استعلام نمایید.

در کالیبراسیون دقت کلیه دستگاه های اندازه گیری که روی اتوکلاو شما نصب هستند اندازه گیری میشود و میزان خطای آنها ثبت میشود. پس از اینکه کالیبره بودن اتوکلاو شما مشخص شد به شما گواهی معتبر ارائه خواهد شد که اعتبار آن یک سال میباشد. آزمایشگاهی که کالیبراسیون دستگاه شما را بر عهده دارد باید مجهز به سنسور های دمایی متناسب با CMC و حداقل دو دستگاه گیج فشار DWT و تجهیزات زمان سنج مورد تأیید مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران باشد.

سیکل های کاری هر اتوکلاو صنعتی برای هدف خاصی برنامه ریزی شده است. رسیدن به این هدف و تولید محصول با بهترین کیفیت در گرو انجام دقیق سیکل برنامه نویسی شده در سامانه PLC دستگاه میباشد. پروسه اتوکلاو کردن باید طبق زمان مشخص شده قطعات داخل مخزن را به فشار و دمای معینی برساند بنابراین کلیه تجهیزان اندازه گیری دما، فشار و زمان باید به درستی کار کنند. در غیر اینصورت محصول اتوکلاو کیفیت مورد انتظار را نخواهد داشت.

مواردی که بهتر است در این رابطه بدانید:

کالیبراسیون تایمر اتوکلاو

هر سیکل برنامه ریزی شده در اتوکلاو صنعتی مدت زمان مشخصی دارد که در آن بازه زمانی محصول مورد نظر باید تحت شرایط فشار و دمای خاص قرار بگیرد. اگر زمان قرار گیری قطعه بیشتر و یا کمتر از حد مورد نظر شد کیفیت مطلوب به دست نخواهد آمد. لذا این تجهیزات سنجش زمان در اتوکلاو باید به درستی عمل کنند.

برای کالیبراسیون تایمر یا زمان سنج اتوکلاو باید همزمان تایمر دستگاه و یک زمان سنج دیگر (مثل کرنومتر) با هم شروع به کار کنند. در نهایت پس از اینکه تایمر اتوکلاو به یک بازه مشخص رسید با زمان درج شده روی کرنومتر مقایسه میشود. این دو عدد باید یکسان باشند و در صورت وجود تفاوت بین تایمر اتوکلاو شما و زمان سنج (کرنومتر) دستگاه شما از نظر اندازه گیری زمان کالیبره نیست.

کالیبراسیون دمای اتوکلاو

جهت تست کالیبره بودن تجهیزات اندازه گیری اتوکلاو باید دمای اتوکلاو را تا حد معینی بالا ببرید و دمای ثبت شده توسط سنسور های دستگاه را زیر نظر داشته باشید. همزمان نیز یک سنسور و یا دماسنج دیگر داخل مخزن اتوکلاو قرار دهید که بتواند حداکثر دمای داخل اتاقک اتوکلاو را ثبت کند. سپس هر دو زمان به دست آمده از طریق دو دستگاه را با هم مقایسه کنید در صورت وجود اختلاف بین این دو دستگاه شما از لحاظ سنجش دقیق دما کالیبره نیست.

میزان حرارتی که قطعه تحت آن قرار میگیرد و همچنین یکنواختی گرما در تمام نقاط داخل مخزن اتوکلاو یکی از حیاتی ترین پارامترهاییست که در رسیدن قطعه به کیفیت مورد نظر نقش دارد. ممکن است یک درجه دمای بیشتر باعث خراب شدن کامل قطعه شود و باعث زیان و خسارت به سود تولید شود.

کالیبراسیون فشار اتوکلاو

یکی از شرایط دیگری که در اتوکلاو کردن باید دقیقا اعمال شود فشار کافی برای رسیدن محصول به خواص بهینه است. تجهیزاتی که در اتوکلاو وظیفه سنجش و اندازه گیری فشار را بر عهده دارند گیج ها و سنسورهای فشار هستند. فشار داخل اتاقک دستگاه علاوه بر اینکه با کیفیت محصول مرتبط هست با ایمنی اتوکلاو صنعتی نیز در ارتباط است. لذا یکی از مهمترین مواردی که باید در کالیبراسیون به دقت بررسی شود فشارسنج ها میباشند. فشار بالای دستگاه میتواند باعث انفجار اتوکلاو شود پس باید کلیه قطعات زیر به دقت بررسی شوند:

  • گیج های فشار سنج و اختلاف فشار
  • سنسورها، ترنسمیتر های فشار
  • سوپاپ ها، سوئیچ ها و شیرهای اطمینان

برای کالیبره کردن فشار نیاز به تجهیزات مرجع سنجش فشار میباشد که دقت و حساسیت بالا و همچنین تأییدیه های مورد نظر را از سازمان های مربوطه داشته باشند. در صورتی که فشاری که نشانگرهای اتوکلاو شما و تجهیزات مرجع سنجش فشار نشان میدهند یکی باشد دستگاه شما کالیبره میباشد در غیر اینصورت نیاز به تعویض تجهیزات فشار سنج دستگاه هست.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن